Bestil pas til voksne

Her finder du information om hvad du skal gøre, når du skal bestille pas.

Billede af pas

Der har i medierne de seneste dage været omtalt, at der er 208.000 danskere der har fejl i deres pas, som skyldes en fejl hos leverandøren.
Pas som er udstedt i tidsrummet 2014 til 2017.
Vi kan som kommunen oplyse, at der ikke er fejl i de pas som er bestilt i Guldborgsund Kommune og ej heller i de omkring liggende kommuner.
Du kan som borger tjekke, om du er en af de berørte borgere på nytpas.dk

Hvor får jeg lavet pas?

Der udstedes kun pas i Nykøbing, Kongensgade 43, 4800 Nykøbing F - ved forudbestilt tid. Du bestiller tid på telefon 54 73 10 00.

Hvordan får jeg lavet pas?

Du vælger selv om du vil udfylde ansøgningen på forhånd. Efterfølgende møder op til den aftalte tid med de dokumenter, der er nævnt herunder, så bestiller vi passet til dig.

Du skal medbringe:

  • Dit gamle pas, hvis det skal fornys.
  • Original dåbsattest, navneattest eller fødselsattest, hvis du ikke har et pas i forvejen. Hvis dit personnummer ikke står på dåbsattesten, navneattesten eller din billedlegitimation, skal du også medbringe sundhedskort (sygesikringsbevis).
  • Navneattest eller vielsesattest, hvis du har ændret navn eller er blevet gift.
  • Dokumentation for korrekt navn. Dette er kun nødvendigt, hvis du ved, at der er fejl i dine navneoplysninger i det Centrale Person Register (CPR).

Fuldmagt til afhentning af pas og kørekort

Her kan du læse om muligheden for at afhente pas og kørekort ved brug af fuldmagt.

Læs mere
16.07.2020 11:47

Ansøg om eller forny dansk pas

Sådan ansøger du om eller fornyer et pas

Når du ønsker at få et pas, skal du henvende dig personligt i borgerservice uanset alder. Du kan frit vælge kommune.

Bestil tid til nyt pas

I nogle kommuner skal du bestille tid til nyt pas i den digitale selvbetjeningsløsning, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

Alle nye pas skal indeholde fingeraftryk, så du får taget digitale fingeraftryk, når du bestiller et nyt pas. Dette gælder indtil videre ikke for børn under 12 år.

Du skal medbringe:

  • dit sidst udstedte pas, hvis passet skal fornys
  • original dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden egnet legitimation samt billedlegitimation, hvis du ikke har et pas i forvejen
  • fødselsattest, hvis du søger om pas til et unavngivet barn
  • sundhedskort (sygesikringsbevis), hvis dit personnummer ikke fremgår af attesten eller af din billedlegitimation, og du ikke har et pas i forvejen. 
  • et vellignende foto, som lever op til billedkravene.

Det tager 11-15 hverdage, fra du har været i borgerservice, til du får dit nye pas. Hvis du afhenter pas for en anden person i borgerservice, skal du medbringe en fuldmagt.

Læs om regler for pasbilleder:

Indehaveren eller indehaverne af forældremyndigheden skal underskrive

Husk, at hvis dit barn skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.

Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i. Du finder link til blanketten her på siden under "Alle børn skal have eget pas" eller på kommunens hjemmeside.

Flybilletter ved fornyelse af pas

Når du fornyer dit pas, får du altid et nyt pasnummer. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at hvis du har købt flybilletter, og du har oplyst dit gamle pasnummer, så kan flybilletterne være ugyldige. Har du oplyst dit gamle pasnummer, kan du kontakte dit flyselskab, og så kan de måske ændre pasnummeret til det nye pasnummer, hvis det er nødvendigt.

Nyt pas for danskere bosiddende i udlandet

Hvis du er dansker, bor i udlandet og skal have et nyt dansk pas, er det billigst, hvis du bestiller passet, når du er på besøg i Danmark. Alle danske statsborgere kan få udstedt et pas ved personlig henvendelse til borgerservice i enhver kommune. Du behøver ikke at bo i kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den.

Hvis du ikke kan komme til Danmark, kan du søge om pas på de danske ambassader og konsulater. På Udenrigsministeriets hjemmeside finder du landelisten. Her kan du klikke dig frem til, hvor ambassaden og/eller konsulaterne ligger i det enkelte land, samt hvordan du ansøger, hvad du skal betale og hvilke dokumenter, foto og andet du skal have med.

Hvis du ikke kan nå at få dit pas

Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der tre muligheder for levering af pas i hastetilfælde:

  • forlængelse af eksisterende pas
  • midlertidigt pas (nødpas)
  • hastelevering.
Forlængelse

Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas - fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.

Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas) kan udstedes, hvis:

  • du har mistet dit pas
  • du ikke har et pas
  • du har glemt dit pas derhjemme, og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående)
  • dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.

Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Prisen er den samme som for det almindelige pas. Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas.

Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Du kan finde en oversigt over andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hastelevering

Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11-15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager ca. 5 hverdage.

Hvad koster et pas?

Priserne på pas (2020) inklusive gebyr for optagelse af fingeraftryk er:

  • Børn 0-11 år: 115 kr.
  • Børn 12-17 år: 143 kr.
  • Personer 18 år - folkepensionsalderen: 628 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 378 kr.

Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni.

Hvis du mister dit pas

Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du melde det mistet til politiet, der annullerer passet, så det ikke længere er gyldigt. Herefter henvender du dig til kommunen, hvor du ansøger om et nyt pas, som du selv skal betale. Husk at medbringe legitimation.

 Du skal medbringe:

  • original dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden egnet legitimation samt billedlegitimation
  • sundhedskort (sygesikringsbevis), hvis dit personnummer ikke fremgår af attesten eller af din billedlegitimation. 
  • vellignende foto, som lever op til billedkravene.

Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med to pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, til du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.

Hvis du har skiftet navn

Hvis du har skiftet hele eller dele af dit navn ud, er det en god idé at få et nyt pas. Af sikkerhedsgrunde vil flyselskaber og rejsebureauer ikke lade dig rejse, hvis navnet på billetten og navnet i passet ikke er det samme.

Skrevet af Rigspolitiet

Kontakt

Center for Borger og Branding

Borgerservice

Kongensgade 43 4800 Nykøbing F

Telefon: 54 73 10 00

Send Digital Post (kræver NemID)

Se også