Aktiv Sommer
Vi glæder os til at se jer til en Aktiv Sommer 2025

Kære forældre
Aktiv Sommer er et tilbud for børn fra 00. til 9. klasse, der går i folke- eller privatskole, eller bor i Guldborgsund Kommune. En række foreninger, kulturelle institutioner, frivillige og private aktører slår dørene op i sommerferien og giver børnene mulighed for at prøve forskellige aktiviteter.
De fleste aktiviteter er gratis - der er dog et tilmeldingsgebyr på 30 kroner per aktivitet. Dette gebyr opkræves i forbindelse med tilmelding.
Ved de aktiviteter, hvor der står alderskrav, er det klassetrinnet barnet går i før sommerferien, som er gældende. Eksempel: Når en aktivitet udbydes fra 4. klasse, så skal barnet gå i 4. klasse før sommerferien, og dette bedes venligst respekteres.
Aktiviteterne afvikles i sommerferien
Vær opmærksom på, at Aktiv Sommer er et aktivitetstilbud i sommerferien, som tilbydes af Guldborgsund Kommunes foreninger, kulturelle institutioner samt private aktører. Det er frivillige instruktører, som udfører aktiviteterne, hvilket vil sige, at der ikke er tale om pædagogiske pasningstilbud.
Er dit barn handicappet, og har brug for støtte til en aktivitet, så er det vigtigt, at du kontakter holdets aktør inden tilmelding.
Praktisk information om holdnumre
Aktiviteternes holdnumre følger foreningens identifikationsnummer, uge og løbenummer.
Eksempelvis holdnummer 332601 - Toreby Sundby Gymnastikforening identifikationsnummer (33) i uge 26 (26), løbenummer (01).
I ønskes en god og aktiv sommerferie, og god fornøjelse.
Venlig hilsen
Team Aktiv Sommer
Der er nu åbent for tilmelding for aktører til årets Aktiv Sommer.
Kunne du og din forening tænke jer, at være med i Aktiv Sommer 2025?
Som forening, kulturaktør eller frivillig er der mulighed for at tilbyde en super sommeroplevelse til skolebørn i Guldborgsund Kommune.
Aktiv Sommer er et sommerferietilbud for børn i alderen 00. – 9. klasse, som Guldborgsund Kommune koordinerer.
Når skolen slutter og børnene går på sommerferie, venter der for mange børn en rigtig lang sommer, hvor deres normale fritidstilbud står standby. Nedenfor findes et par gode grunde til at deltage som forening.
- I får mulighed for at vise jeres forening frem
- I får mulighed for at få nye medlemmer
- I modtager tilskud til jeres aktiviteter
- I giver børnene en god oplevelse
Det behøver ikke være jeres primære aktivitet I udbyder – tænk gerne ud af boksen og tilmeld nogle spændende, varierede og attraktive aktiviteter for målgruppen.
Aktiviteten skal være målrettet børnene i 00. - 9. klasse. (eventuelt kun en del af aldersgruppen – som I beslutter). Det er vigtigt, at I tydeligt beskriver hvilke krav der er til deltagernes klassetrin og om de skal have noget med, for eksempel. madpakke, særligt tøj eller fodtøj, samt om I opkræver en deltagerbetaling. Vær dog opmærksom på, at deltagerbetaling kan begrænse muligheden for nogle børn, i at kunne deltage.
Tilmelding af aktiviteter
Tilmelding for aktører til Aktiv Sommer 2025 foregår via dette link (åbner i nyt vindue).
Når der logges ind, skal der vælges
- "Log ind uden MitID/NemID"
- Som forening, sæt markering i "Log ind som medarbejder/virksomhed". Derefter "Find virksomhed" og indtast da CVR-nummer, til sidst tryk på "Søg" (man kan ikke bare trykke på Enter)
- Skal du tilmelde som privatperson logger du ind med CPR eller MitID i stedet
Ved tilmelding med ovenstående skema skal der indsendes ét skema per type aktivitet.
Følgende oplysninger om foreningen og de aktiviteter der tilbydes, skal beskrives i formularen
- Aktivitetens navn
- Beskrivelse af aktiviteten til hjemmesiden (hvad aktiviteten går ud på, hvad kan deltagerne forvente at opleve og lære - denne tekst skal "sælge" aktiviteten til børnene)
- Dato og tid for aktiviteten (her skal anføres om aktiviteten varer flere dage, eller er en ny aktivitet/hold per dag)
- Sted hvor aktiviteten afvikles - adresse og eventuelt stednavn
- Målgruppe - klassetrin
- Maksimum antal deltagere
- Særlige hensyn eller krav til børnene
- Eventuel deltagerbetaling, herunder beløb og hvad beløbet dækker over
- Information om både Instruktør 1 og 2
Tilmeldingsfrist for hold til Aktiv Sommer er den 1. maj 2025
Et tilmeldt hold til Aktiv Sommer, er først med i Aktiv Sommer, når holdet er godkendt af administrationen.
I forhold til budgettet for Aktiv Sommer, kan det være nødvendigt at prioritere i antallet af hold der udbydes til Aktiv Sommer. Her kigges der blandt andet på at udbuddet af tilbud er så varieret som muligt.
Senest primo juni 2025 vil alle aktører få besked om hvilke aktiviteter der blive godkendt og uploadet i ”Aktiv Sommer” portalen.
Der åbnes for børnenes tilmeldinger fra uge 24
Vi håber, at I vil deltage og dermed være med til at give børnene nogle sjove oplevelser i sommerferien.
Har I brug for yderligere information - eller har spørgsmål til Aktiv Sommer, så er I meget velkomne til at ringe eller skrive til os, gerne på mailadressen aktivsommer@guldborgsund.dk.
Retningslinjer for Aktiv Sommer 2025
- Aktiviteten skal foregå i perioden 28.06.2025 - 08.08.2025 i ugerne 26 - 32
- Aktiviteten skal omfatte mindst 2 timer
- Der bevilges tilskud til maksimum 8 timers aktivitet per dag per hold (hold over flere dage, betragtes som ét hold)
- Der skal minimum være 5 børn tilmeldt en aktivitet før der kan udbetales tilskud (ved tilmeldingsfrist 4 dage før aktiviteten)
- Der skal være mindst 2 voksne over 18 år tilstede per aktivitet
- Hjælpeinstruktører skal være minimum 15 år
- Der bevilges tilskud på 250 kroner per gennemført aktivitetstime (uanset antal instruktører)
- Der kan ikke bevilges tilskud til aktiviteter som foregår i tidsrummet 23.00-06.00 (undtaget er aktiviteter som for eksempel natfiskeri)
- Der kan bevilges tilskud til materialer, dog maksimum 150 kroner per elev per hold
- Der gives primært tilskud til forbrugsmaterialer i forbindelse med aktiviteten
- Eventuelle nyanskaffelser af udstyr for afholdelse af den primære aktivitet, skal ansøges og godkendes på forhånd
- Der bevilges ikke tilskud til forplejning (måltider), men udgifter til forfriskninger som frugt, saft og is kan godkendes i et rimeligt omfang, undtaget aktiviteter hvor den primære aktivitet er madlavning
- Indkøb skal så vidt muligt foretages lokalt - i Guldborgsund Kommune
- Dokumentation skal indsendes til mailadressen aktivsommer@guldborgsund.dk senest den 1. september 2025 og skal opgøres per hold.
- Ved særlige materiale-krævende arrangementer og ved nyanskaffelser af udstyr, kan der ydes yderligere tilskud. Dette skal allerede ansøges til, ved tilmelding af aktiviteten. En eventuel ansøgning herom skal sendes til mailadressen aktivsommer@guldborgsund.dk og der skal være modtaget er tilsagn om ekstra materiale-tilskud før tilskud kan udbetales
- Der kan opkræves deltagerbetaling. Beløb skal angives ved holdtilmelding, samt hvad beløbet dækker over. Deltagerbetaling opkræves direkte af aktør - ikke af Guldborgsund Kommune.
- Det er en forventning, at generelle sikkerhedskrav og regler bliver overholdt i forbindelse med aktiviteterne. Der skal indhentes børneattester på alle hjælpere
Kontaktinformation
E-mail: aktivsommer@guldborgsund.dk