Gå til hovedindhold

Nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid

Her finder du de seneste udsendte nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid.

Indhold

    Nedenfor findes de seneste nyhedsbreve fra Kultur & Fritidsområdet

    Seneste nyhedsbreve

    Ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter til sæson 2025-2026

    Det er nu, den kommende sæson 2025-2026 skal planlægges, og det er tid til at foreninger skal søge om tider i haller, gymnastiksale og andre faciliteter. 

    Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;

    • Ansøgninger skal foretages senest torsdag d. 1. maj 2025
    • Bookingsystemet bliver åbnet for ansøgninger fra tirsdag d. 1. april 2025.  

    I henhold til vejledning for lån af lokaler, er følgende procedure gældende for sæsonudlån:

    • Foreninger skal senest den 1. maj 2025, have ansøgt om ønsker til sæsonudlån af faciliteter til den kommende sæson,
    • Brugere og halinspektører fordeler endelige haltimer ved møde, som afholdes i perioden 2.-20. maj 2025. Halinspektør indkalder til møde,
      • Nysted Sportscenter afholder fordelingsmøde mandag d. 5. maj kl. 19.00 i Kettingehallens cafeteria.
      • Gedser Idræts- og Medborgerhus og Væggerløse Hallen afholder fordelingsmøde torsdag d. 8. maj kl. 16.30 i Væggerløse Hallens cafeteria.
      • Horbelev, Horreby og Stubbekøbing hallerne afholder fordelingsmøde mandag d. 12. maj kl. 16.30 i Stubbekøbing hallens mødelokale.
      • Nykøbing F. og Ejegod hallen afholder fordelingsmøde mandag d. 19. maj kl. 18.00 i Loungen v/ Guldboxen. 
    • Ved uenighed mellem brugere og halinspektør, oversendes sagen straks til Folkeoplysningsudvalget, som kan træffe afgørelse om fordeling af tider senes på deres junimøde d. 24. juni 2025.
    • Endelig fordeling tilpasses i kommunens bookingsystem af halinspektøren senest 23. maj 2025.
    • Brugerne får skriftlig besked om tildelte timer senest 1. juli 2025.

    OBS - Ansøgene timer skal være inklusiv tid til klargøring og oprydning. Man råder kun over en facilitet i det tidsrum den er tildelt i, og kan dermed ikke få adgang før, eller blive i faciliteten efter tildelt tid. 

    Ansøgningerne skal ske via kommunens bookingsystem. 
    (Der kan kun opnås adgang til bookingsystemet, his foreningen har opfyldt alle de krav, der er til foreningen i Tilskuds- og Foreningsportalen (fx børneattesterklæring m.m.))

    Foreningens kontaktperson er automatisk oprettet med adgang.
    Brugernavn til bookingsiden = kontaktpersonens registrerede e-mail.
    Ved glemt adgangskode, tryk på 'Glemt adgangskode'.

    For ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter, skal der i under 'Emner til behandling' på forsiden af bookingportalen vælges '2025/2026 sæsonbooking - haller sale m.m.'.

    Ansøgning om klasse-/faglokaler i kommunens folkeskoler til sæson 2025-2026  

    Det er nu, den kommende sæson skal planlægges, og det er tid til, at foreninger skal søge om tider i klasse-/faglokaler på kommunens folkeskoler. 

    Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;

    • Ansøgninger skal foretages senest søndag d. 1. juni 2025.

    Ansøgninger skal indsendes via onlineformular, som kan findes her (åbner i nyt vindue).

    I øvrigt henvises der til retningslinjerne for lån af offentlige lokaler, som kan findes her (åbner i nyt vindue).

    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på booking1@guldborgsund.dk, eller 5473 1666

    Undersøgelse om Guldborgsund Kommunes kulturliv

     Guldborgsund Kommune har sendt et spørgeskema om kommunens kulturliv til 12.000 borgere via e-boks, og vi har brug for dine svar. 

    Har du tjekket din e-boks?

    Guldborgsund Kommune har et stærkt kulturliv, der skaber sammenhold og fællesskaber. Vi ønsker at blive endnu klogere på borgernes oplevelser og brug af kulturlivet, og derfor undersøger og kortlægger vi - sammen med Kulturens Analyseinstitut - borgernes brug af kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter i kommunen. 

    Dine svar er vigtige, uanset om du benytter kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter eller ej. Vi vil bruge resultaterne af undersøgelsen til at videreudvikle kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter. Spørgeskemaet sendes ud i forbindelse med udviklingen af en ny Kultur- og idrætspolitik i Guldborgsund Kommune. Kultir- og idrætspolitikken er færdig til efteråret, og den udvikles blandt andet sammen med kommunens centrale kultur- og idrætsaktører, gennem en række workshops. Spørgeskemaet skal sikre en solid data og viden, der kan være med til at skabe fokus og retning for kommunens kulturliv de kommende år. 

    OBS - Hvis du ikke er en af de 12.000 borgere, der allerede har modtaget skemaet, så har du faktisk mulighed for at hjælpe alligevel, og besvare spørgeskemaet via dette link (åbner i nyt vindue).

    Dette bruger vi undersøgelsen til;
    Alle dine indtastede svar vil blive behandlet anonymt af Kulturens Analyseinstitut, og de samlede besvarelser samles i et fælles datagrundlag/en rapport til Guldborgsund Kommune. Resultaterne vil indgå i kommunens arbejde med en ny Kultur- og idrætspolitik, der er færdig i efteråret 2025. Denne skaber grobund for den videre retning og udvikling af kulturlivet i hele kommunen. 

    Om Kultur- og idrætspolitikken;
    Kultur- og idrætspolitikken skal skabe fokus og retning for kommunens kultur- og idrætsliv i en 4-årig periode. Arbejdet er igangsat at Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget, og i processen involveres relevante kultur- og idrætsaktører, i en række workshops, og forventes færdig i efteråret 2025. 

    Bonusinfo - Vi trækker lod om 5 gevinster á to biografbilletter til Nordisk Film Biografer, blandt besvarelserne. 

    Vi glæder os til at se jeres svar. 

    Har du spørgsmål;
    Hvis du oplever tekniske problemer med din besvarelse, kan du kontakte Jesper Kromann-Larsen, Facticom på mail - jkl@facticom.com
    Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte kulturkonsulent Diana Gerlach på mail - dg@guldborgsund.dk 

    SparNord Fonden frivillighedspulje 

    Med frivillighedspuljen har SparNord Fonden afsat 10 mio. kr. til lokale foreninger. 

    Formålet med den lokale del er, at støtte engagement og modtagelse af flere frivillige i lokale foreninger, samt initiativer der skal give de eksisterende frivillige lyst til at fortsætte i foreningsarbejdet. 

    Der kan søges op til 200.000 kr., og projekterne skal have et lokalt formål, og styrke frivillighed i foreninger gennem rekruttering og fastholdelse af frivillige. Der kan ansøges om midler til aktiviteter som fx kurser, workshops og fællesarrangementer i det lokale foreningsarbejde.

    Ansøgningsfristen til puljen er d. 10. april 2025. 

    Læs mere om puljen og ansøg på denne side (åbner i nyt vindue).

    Aktiv Sommer 2025

    Sæt kryds i kalenderen – Tilmeld jeres forening til Aktiv Sommer fra 28. marts
    Vil I være med til at skabe en sjov og aktiv sommer for børn i Guldborgsund Kommune? Fra den 28. marts åbner vi for tilmeldinger til Aktiv Sommer 2025, hvor jeres forening kan bidrage med spændende aktiviteter og samtidig få mulighed for at tiltrække nye medlemmer.

    Fire gode grunde til at deltage

    • Vis jeres forening frem
    • Skab uforglemmelige oplevelser
    • Modtag tilskud til aktiviteter
    • Få flere medlemmer

    Aktiviteterne skal være for børn i 0.-9. klasse, vare mindst 2 timer og afholdes i skolernes sommerferie (uge 26-32). I kan få 250 kroner i tilskud per aktivitetstime samt op til 150 kroner per elev til materialer.

    Husk at skrive datoen i kalenderen – tilmeldingen åbner 28. marts!

    Læs mere på Aktiv Sommers hjemmeside (åbner i ny fane), og gør jeres forening klar til en aktiv sommer!

    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på aktivsommer@guldborgsund.dk, eller på telefon 54 73 16 67.

    Kom til Foreningernes Dag 2025, og vis hvad jeres forening kan!

    Kære foreninger i Guldborgsund Kommune

    Foreningslivet er en vigtig del af vores lokalsamfund, og nu har I igen chancen for at vise, hvad netop jeres forening kan tilbyde! Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing og Guldborgsund Kommune inviterer jer til at deltage i Foreningernes Dag 2025.

    Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september.

    Foreningernes Dag finder sted lørdag den 13. september 2025 kl. 10.00-15.00, hvor vi sammen skaber en festlig og inspirerende dag fyldt med liv, aktiviteter og fællesskab.


    Hvorfor deltage?

    • Mød potentielle nye medlemmer ansigt til ansigt
    • Skab opmærksomhed omkring jeres forening og kommende arrangementer
    • Find nye frivillige, der kan styrke jeres arbejde i foreningen
    • Netværk med andre foreninger

    I bestemmer selv indholdet af jeres stand

    Vil I lave sjove aktiviteter, vise opvisninger, eller blot fortælle om jeres arbejde? Det er helt op til jer! Stande med interaktive aktiviteter plejer at tiltrække stor opmærksomhed, så tænk gerne kreativt og engager de forbipasserende.
    Gratis konkurrencer osv. er selvfølgelig tilladt, men vær opmærksom på, at der ikke må sælges varer, lodsedler mv. fra standende.


    Tilmelding er gratis, men nødvendig

    Tilmeld jeres forening her: Tilmeld arrangement - Login (åbner i ny fane)
    Brugernavn: forening25
    Kodeord: forening25


    Sidste frist for tilmelding den 18. august 2025


    Få inspiration til jeres stand

    Guldborgsund Frivilligcenter, Banegårdspladsen 1A, 4800 Nykøbing F. holder åbent hus
    tirsdag den 12. august kl. 10.00-17.00.
    Kom forbi, hvis I har spørgsmål eller mangler inspiration til at lave en stand, der tiltrækker opmærksomhed.


    Har I spørgsmål?

    Kontakt os gerne via borgerogbranding@guldborgsund.dk, hvis I har spørgsmål om tilmelding, stande, aktiviteter eller andet.


    Ved akutte henvendelser kan nedenstående arrangører kontaktes:
    Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, tlf. 25 18 03 06
    André Andersen, Vores Nykøbing, tlf. 40 18 48 73
    Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, tlf. 51 28 12 05

    Vi glæder os til at se jer til Foreningernes Dag 2025!

    Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer til seminar om foreningernes fremtid

    Hvordan ser din forening ud om 5 år?

    Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer alle foreninger i Guldborgsund Kommune til et seminar hvor vi arbejder med et kig ind i fremtiden. Med fokus på at blive en attraktiv forening for frivillige i fremtiden.

    Temaet er "Hvordan ser din forening ud om 5 år?"

    Seminaret afholdes lørdag den 12. april fra kl. 9.00-15.00, i Kulturgården, Eriksdalsvej 29, 4871 Horbelev.

    Program:
    Kl. 09.00 Velkomst og morgenmad
    Kl. 09.15-12.00 Intro til nyeste tendenser og trends
    Kl. 12.00-12.30 Frokost
    Kl. 12.30-14.30 Fem generationer under samme tag – hvad giver det os af muligheder?
    Kl. 14.30-15.00 Opsamling og handleplan


    Seminaret er gratis, men kræver tilmelding.

    Se det fulde program og tilmeld dig via dette link (åbner i ny fane).

    Vi håber at I har lyst til at deltage.

    Ved spørgsmål kontakt GSIR. Kontakt oplysninger kan findes via dette link (åbner i nyt vindue).

    Gratis temamøde - 'Forstærk fællesskabet - Sæt fokus på trivslen i foreningen'

    Gode velkomster giver stærke foreninger.

    Kom med på en gratis temaaften, hvor I får inspiration til at arbejde med, og få konkrete værkstøjer til at styrke fællesskabet i jeres forening, og hermed trivslen. 

    Sæt allerede nu kryds i kalenderen - Onsdag d. 5. marts 2025
    Tid - Kl. 17:00-20.00
    Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.

    Tilmelding kan ske via dette link (åbner i nyt vindue)
    Brugernavn og password - Temamøde5/3
    Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 27. februar 2025.

    "Her har jeg virkelig lyst til at komme igen!". Den følelse håber vi, at rigtigt mange går hjem med, efter at være startet i en forening. Følelsen er helt sikkert til stede for mange - hvor der desværre også er nogen, som tager derfra ugen uden et indtryk af at være blevet budt velkommen, og taget godt imod. Måske du har tænkt over, hvorfor nogle hold oplever stort frafald, og andre kan fastholde medlemmerne længe?

    Med udgangspunkt i den forskningsbaserede tilgang: ABC for mental sundhed, får vi viden om, hvorfor den forstærker vores trivsel, ved at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre. 

    På aftenen får I:

    • Hands-on værktøjer og fifs til at sikre en god velkomst af nye medlemmer
    • Viden og redskaber til at styrke fællesskabet til træning, arrangementer m.m.
    • Tid til videndeling, refleksion og sparring
    • En konkret handleplan, så I kan omsætte ny viden til praksis

    Vi sætter særligt fokus på de handlinger og simple tiltag, vi i foreningen kan gøre, for at skabe nogle rammer, der gør det rart at starte som ny. 
    Temamødet vil være spækket med simple fifs og redskaber til, hvad I konkret kan gøre i jeres forening. 

    Vi glæder os til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen! 

    Med venlig hilsen 
    Folkeoplysningsudvalget, Landdistrikter, Kultur & Fritid og Folkesundhed

    Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, mobil 25 18 26 18

    Ny pulje på 40 mio. kr. fra Nordea-fonden - kom til fællesmøde d. 18. marts 

    Vær med til at forme en ny lokal pulje med 40 mio. kr. 

    Dato - 18. marts 2025
    Tidspunkt - 17.30-20.00 (dørene åbner kl. 17.00)
    Sted - Maribo Hallerne

    Lolland-Falster er kendt for sit stærke engagement og en mangfoldighed af store og små foreninger. Det skal vi bygge videre på! Derfor inviterer Nordea-fonden foreninger og ildsjæle til en aften, hvor vi sammen tager de første skridt mod at forme rammerne for den nye, lokalt forankrede pulje 'Vores Egn'. 

    Med god mad og inspirerende samtaler undersøger vi sammen, hvad der skaber det gode liv i de to kommuner, og hvordan fonden bedst kan styrke det lokale fællesskab. Jeres input bliver afgørende for, hvordan puljens 40 mio. kr. skal uddeles. 

    Program:
    Kl. 17.00-17.30 - Ankomst og registrering 
    Kl. 17.30-18.10 - Oplæg fra scenen
     - Velkomst v. Nordea-fonden og borgmester Simon Hansen, Guldborgsund Kommune, og borgmester Holger Schou Rasmussen, Lolland Kommune.
     - Præsentation af den nye pulje v. Nordea-fonden.
     - Inspiration fra et fondsstøttet projekt
    Kl. 18.10-18.20 - Pause
    Kl. 18.20-18.50 - God mad & netværk 
     - Kort præsentationsrunde ved bordene og spisning
    Kl. 18.50-19.30 - Rundbordssamtaler
     - Dialog faciliteret af Nordea-fondens medarbejdere
    Kl. 19.30-20.00 - Opsamling og afrunding 
     - Opsamling i plenum, herunder invitation til at engagere sig i det videre forløb
    Kl. 20.00 - Tak for i dag

    Tilmelding 
    For at sikre en god aften med mad og plads til alle, bedes du tilmelde dig senes d. 11. marts kl. 12.00, via dette link (åbner i nyt vindue)

    Hvad sker der herfra?
    Fællesmødet er første skridt i den proces, der handler om at skabe den bedst mulige pulje for jer og jeres lokalområde. Som næste skridt i udviklingen af puljen afholdes to workshops, hvor vi sammen konkretiserer ansøgningskriterierne for puljen. Du kan melde dig til den workshop som passer dig bedst. 

    Kriterieworkshop i Guldborgsund Kommune
    Dato - Onsdag d. 2. april kl. 17.00-20.00
    Sted - Information om hvor workshoppen afholdes følger

    Kriterieworkshop i Lolland Kommune 
    Dato - Torsdag d. 3. april kl. 17.00-20.00
    Sted - Information om hvor workshoppen afholdes følger

    Afsluttende online møde
    Dato - Onsdag d. 30. april kl. 16.00-18.00

    Også her håber vi på din hjælp, så sæt allerede nu kryds i kalenderen. 

    Evt. spørgsmål til fællesmødet kan sendes til: voresegn@nordeafonden.dk 

    Nordea-fonden glæder os til en inspirerende aften fyldt med engagement, fællesskab og gode ideer!

    Vel mødt,
    Nordea-fonden

    Ansøgning om svømmetimer til sæson 2025-2026

    Det er tid for at ansøge om foreningstimer i kommunens 3 svømmehaller for sæson 2025-2026, gældende for perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026. 

    Ansøgningen skal indsendes vie et elektronisk ansøgningsskema som findes på Guldborgsund Kommunes hjemmeside på dette link (åbner i nyt vindue), eller direkte på linket her (åbner i nyt vindue).

    Ansøgningsfristen er den 1. april 2025 (ansøgningen åbner mandag d. 24. februar). 

    Som noget nyt i år, skal der ikke søges for alle hold i én ansøgning, men én ansøgning pr. hold, pr. svømmecenter og pr. bassin. Ligesom der skal opgives flere oplysninger om holdet der søges timer til. 

    Kontaktperson: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, telefon 5473 1666

    Gratis temamøde - 'Forstærk fællesskabet - Sæt fokus på trivslen i foreningen'

    Gode velkomster giver stærke foreninger.

    Kom med på en gratis temaaften, hvor I får inspiration til at arbejde med, og få konkrete værkstøjer til at styrke fællesskabet i jeres forening, og hermed trivslen. 

    Sæt allerede nu kryds i kalenderen - Onsdag d. 5. marts 2025
    Tid - Kl. 17:00-20.00
    Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.

    Tilmelding kan ske via dette link (åbner i nyt vindue)
    Brugernavn og password - Temamøde5/3
    Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 27. februar 2025.

    "Her har jeg virkelig lyst til at komme igen!". Den følelse håber vi, at rigtigt mange går hjem med, efter at være startet i en forening. Følelsen er helt sikkert til stede for mange - hvor der desværre også er nogen, som tager derfra ugen uden et indtryk af at være blevet budt velkommen, og taget godt imod. Måske du har tænkt over, hvorfor nogle hold oplever stort frafald, og andre kan fastholde medlemmerne længe?

    Med udgangspunkt i den forskningsbaserede tilgang: ABC for mental sundhed, får vi viden om, hvorfor den forstærker vores trivsel, ved at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre. 

    På aftenen får I:

    • Hands-on værktøjer og fifs til at sikre en god velkomst af nye medlemmer
    • Viden og redskaber til at styrke fællesskabet til træning, arrangementer m.m.
    • Tid til videndeling, refleksion og sparring
    • En konkret handleplan, så I kan omsætte ny viden til praksis

    Vi sætter særligt fokus på de handlinger og simple tiltag, vi i foreningen kan gøre, for at skabe nogle rammer, der gør det rart at starte som ny. 
    Temamødet vil være spækket med simple fifs og redskaber til, hvad I konkret kan gøre i jeres forening. 

    Vi glæder os til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen! 

    Med venlig hilsen 
    Folkeoplysningsudvalget, Landdistrikter, Kultur & Fritid og Folkesundhed

    Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, mobil 25 18 26 18

    Virkethus igen åben for booking 

    Efter længere tids nedlukning, på grund af ombygning, er Virkethus - det grømme forsamlingshus igen åben for booking. 

    Virkethus fungerer som kommunens grønne forsamlingshus - og er dermed et godt udgangspunkt for mange typer af aktiviteter, og mødested for foreninger og grupper. 
    Læs mere om hvem og til hvad, huset kan bookes, samt hvordan det bookes på siden her (åbner i nyt vindue)

    Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66

    Saxenhus - Sæsonbooking af sæson 2025/2026 åben

    Der er nu åben for at søge sæsonbooking af lokaler på Saxenhus for den kommende sæson 2025/2026, gældende for perioden 1. august 2025 til den 31. juli 2026.

    Ansøgningsfristen for sæsonbookinger er søndag d. 9. februar 2025.

    Når ansøgninger til sæsontider er tildelt, vil der blive åbnet op for booking af resttider og enkelttider. 

    Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66

    Afregning af gebyrer for brug af kommunale faciliteter 2024 er udsendt

    Opkrævning af gebyrer for brug af kommunale faciliteter er udsendt til foreninger der har anvendt haller, sale, kunstgræsbaner og svømmehaller i 2024, eller har 100% lokaler. Opkrævningen er sendt til foreningens digitale postkasse. Foreningerne opfordres til at tjekke deres digitale postkasse, og dermed undgå evt. rykkergebyr for ikke at betale til tiden. 

    Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66

    Husk indberetningsfrister i Tilskuds- og Foreningsportalen 

    I forbindelse med årsskiftet, har flere foreninger og aftenskoler data der skal indberettes i Tilskuds- og Foreningsportalen, alt efter hvilken foreningstype man er. Særskilt mail herom er udsendt i december. 

    Vi gør opmærksom på følgende skal være registreret senest d. 16. november 2025:

    • Foreninger skal registrere medlemstal og kontingent
    • Foreninger og aftenskoler der har egne og lejede lokaler, skal registrere lokaleoplysninger hvis der skal søges om lokaletilskud
    • Ansøgning om aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år
    • Ansøgning om undervisningstilskud til aftenskoler
    • Ansøgning om lokaletilskud til foreninger og aftenskoler

    Ved spørgsmål kontakt: Alex Jørgensen (foreninger) eller Johan Vest (aftenskoler) på 54 73 16 65

    Realdania uddeler igen midler til mødesteder

    Realdania modtager igen ansøgninger til 'Vores Sted', der styrker de nære, lokale fællesskaber. 

    Alle fællesskaber og foreninger kan ansøge om ét af de fore mødesteder. Der kigges særligt efter ansøgere, som ønsker at styrke fællesskabet mellem naboer, fællesskaber mellem unge, eller fællesskaber om at dyrke en særlig interesse. 

    Ved seneste ansøgningsrunde modtog Bøtø Grundejerforening et mødested, som I kan sære om her (åbner i nyt vindue)

    Generel info om Vores sted, og hvordan der ansøges findes her (åbner i nyt vindue)
    Ansøgningsfrist er den. 1. maj 2025

    DIF og DGIs Foreningspulje åbner 1. februar

    Alle idrætsforeninger kan søge DIF og DGI's foreningspulje. Puljens mål er at støtte fællesskaber i idrætsforeninger, og skabe rum til udvikling. Puljen er delt op i to puljer der kan søges i;

    • Den lille med en beløbsgrænse på 25.000 kr. Puljen lukkes midlertidigt når 60 procent er uddelt, og åbner igen 1/9, hvor de sidste 40 procent uddeles
    • Den store med en beløbsgrænse på 20.001-300.000 kr. Ansøgningsfrist d. 31/3, 31/7 og 31/10. 

    Læs mere om puljen og hvordan der ansøges her (nyt vindue)

    Nordea-fonden uddeler 40 mio. kr. til stærke ungefællesskaber i idrætslivet

    Drømmer I om at puste liv i jeres idrætsfællesskab? Så kan det være, at I skal søge Nordea-fondens Unge puls-pulje. 

    Nordea-fonden øremærker 40 mio. kr. til foreninger og organisationer fra Danmark, Grønland og Færøerne, der vil skabe sociale mødesteder for børn og unge, som de kan benytte før eller efter træning. Et sted, hvor de kan få fælles oplevelser og hygge sig gennem aktiviteter. 

    Midlerne kan gå til alt fra ny indretning, grej, bedre faciliteter og fællesskabsskabende aktiviteter for børn og unge. Alt sammen noget, der understøtter jeres sociale mødested. 

    Webinar
    Onsdag d. 26. februar kl. 16-17 kan I deltage i et webinar, hvor der fortælles om puljen, kriterier ansøgningsproces, og svares på spørgsmål.
    Tilmelding her (nyt vindue)

    Læs mere om Ung puls-puljen og jeres støttemuligheder her (nyt vindue)

    Denne information indeholder følgende emner

    VIGTIGT!
    Har din forening allerede indberettet nedenstående oplysninger, ansøgninger og afregninger, kan I blot se bort fra denne påmindelse!

    Følgende opgaver har deadline 16. februar 2025:

    • Registrering af medlemstal og kontingent pr. 1. januar 2025
    • Registrering af lokaleoplysninger for 2025
    • Ansøgning om aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år
    • Ansøgning om lokaletilskud for 2025

    Følgende opgaver har deadline 31. marts 2025:

    • Afregning af aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år modtaget i 2024
    • Afregning af lokaletilskud modtaget i 2024

    Følgende opgaver har deadline 31. august 2025:

    • Indsendelse af underskrevne tilskudsregnskab 2024 (gældende fr lokaletilskud og aktivitetstilskud)

    Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at ansøge om, afregne for modtaget lokaletilskud og aktivitetstilskud, eller ansøge om lån af kommunale lokaler, før børneattesterklæringen er godkendt, og lokaleoplysninger samt medlemstal og kontingentsatser er indberettet. 

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025

    Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.

    Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret

    Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
    Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025

    Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:

    Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).

    • Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.

    Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.

    • Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
    • Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes. 
    • Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
    • Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.

    HUSK!
    Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
    Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024

    Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for

    • Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år. 
    • Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler

    Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.

    HUSK!
    Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen. 
    Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024

    I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.

    Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.

    Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?

    1. Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning. 
    2. Dokumentet udskrives.
    3. Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    4. Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
    5. Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen

    Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.

    Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Kære foreninger, aftenskoler og rideklubber i Guldborgsund Kommune 


    Mens vi spejder efter julesne og juleferie, vil vi gerne sende en hilsen til alle jer, der gennem 2024 har været med til at skabe ”det rige hverdagsliv i Guldborgsund”.

    Vi har i 2024 sat mange nye og store projekter i gang, som rækker langt ind i de kommende år.
    Unitii, der er en digital platform for frivillige og foreninger, er sat i søen og kan hjælpe med at koble frivillige og foreninger med hinanden. Hvis du ikke allerede har gjort det, så skynd dig at oprette en profil, så de frivillige kan finde jeres forening og aktiviteter – du kan se den her: https://www.unitii.dk/foreninger (åbner i nyt vindue).

    Og så er vi nået op til flere spadestik videre med Bastebro, det nye kulturhus på havnen i Nykøbing Falster, som kommer til at huse både bibliotek, billedskole, frivillighedscenter, museum og foreningsaktiviteter. Tanken bag Bastebro er at tilføje ”det 5. element”, der er alt det, vi kan skabe sammen. At ”baste” er jo et gammeldags udtryk for at binde sammen og det er netop det, det nye kulturhus lægger op til.

    På havnen i Nykøbing Falster har vi allerede taget hul på at skabe (forenings-)liv ved at åbne Markedshallen op for aktiviteter. Unge mennesker er med til at indrette og udrette, og det er sammen med dem, vi bygger den gamle hal op, så den i fremtiden kan rumme kultur, madkultur, fysiske udfoldelser og alt muligt andet i en dynamisk matrix af oplevelser.

    I 2024 fik vi også for alvor sat gang i udviklingen af ”Destination Sydfalster”, der er strækningen fra Stubbekøbing over Gedser til Hasselø. Vi modtog 10,6 mio. kr. fra Erhvervsfremmestyrelsen, som skal anvendes til at blive klar til at tage imod borgere og gæster i Gedser og på Gedser Lystbådehavn de kommende år. Vi arbejder sammen med erhverv, turisme, foreninger, private, fonde og mange andre for alene kan vi ikke noget, men som I ved kan vi ret meget, når vi går sammen.

    Kulturnatten, Foreningernes Dag, Madens Folkemøde, Sakskøbing Byrum, Projekt 4850 i Stubbekøbing og mange, mange andre er eksempler på dette, og vi ser tilbage på et år, hvor alle disse projekter har givet os store oplevelser og sammenhold i hele kommunen.

    I det nye år arbejder vi på at lave en ny kultur- og idrætspolitik, som kan rumme alt, det vi gør og alt det, vi gerne vil her i Guldborgsund. Og vi glæder os til at gøre det sammen med jer.

    Vi holder julelukket d. 23. december - 1. januar 2024, og vi glæder os til at tage fat på arbejdet og samarbejdet igen i det nye år.

     

    Rigtig glædelig jul og en stor tak for indsatsen i det gamle år. 

    Med venlig hilsen

     

    Medarbejderne i Landdistrikter, Kultur & Fritid

    Alex, Johan, Jakob, Emil, Malene, Anna, Julie D., Diana, Sheila, Laurids, Stine, Tanja, Helle, Julie F., Simon, Sølve, Søren, Kennet, Katha, Trine og Lene Rikke.

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Aftenskoler skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om aftenskolens egne eller lejede lokaler.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Ansøgninger om undervisnings- og lokaletilskud for 2025

    Undervisningstilskud vedr. 2025 .

    • Fordelingen af tilskudsmidlerne tager udgangspunkt i lønafregningen for det seneste afsluttede kalenderår. I særlige tilfælde kan der ydes tilskud på baggrund af et højere forventet budgetteret timetal (regulering i tilskuddet, eksempelvis ved at en initiativtager er i kraftig vækst eller ved en opdeling eller sammenlægning af initiativtagere). 

    Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.

    • Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
    • Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes. 
    • Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
    • Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.

    HUSK!
    Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
    Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024

    Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for

    • Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år. 
    • Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler

    Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.

    HUSK!
    Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen. 
    Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024

    I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.

    Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.

    Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?

    1. Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning. 
    2. Dokumentet udskrives.
    3. Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    4. Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
    5. Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen

    Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.

    Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025. 

    Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025

    Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.

    Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
    Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Løbende indberetning af aktiviteter i Zakabo

    Rideklubber i Guldborgsund Kommune får tilskud efter DAT, Den Almene Tilskudsmodel, hvor klubbens aktiviteter løbende skal oprettes og registreres i foreningssystemet Zakabo. 

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025. 

    Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025

    Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.

    Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret

    Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
    Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025

    Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:

    Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).

    • Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.

    Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.

    • Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
    • Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes. 
    • Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
    • Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.

    HUSK!
    Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
    Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024

    Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for

    • Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år. 
    • Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler

    Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.

    HUSK!
    Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen. 
    Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024

    I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.

    Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.

    Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?

    1. Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning. 
    2. Dokumentet udskrives.
    3. Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    4. Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
    5. Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen

    Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.

    Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025. 

    Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.

    Holder foreningen juleferie - så husk at afmelde bookede tider

    Holder jeres forening ferie mellem jul og nytår?

    Hvis den gør, så er det en god ide at få afbooket jeres tider i haller, sale og kunstgræsbaner m.m.
    Dels for at undgå at blive opkrævet gebyr for tider I ikke anvender, men også for at faciliteterne ikke står unødigt åbne. Find hjælp til afbooking af tider i hjælpevideoen på linket her (åbner i nyt vindue)

    Ved spørgsmål kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på booking1@guldborgsund.dk eller 5473 1666.

    Årsskifterul i Tilskuds- og Foreningsportalen 

    I forbindelse med årsskifterul i Tilskuds- og Foreningsportalen, er der flere obligatoriske oplysninger, der bliver nulstillet, og som foreningen skal indgive på ny. Flere af oplysningerne er kriterier der skal være opfyldt, før foreningen kan låne kommunale lokaler, søge om tilskud og puljer. 

    Ved log ind i Tilskuds- og Foreningsportalen, vil man som udgangspunkt blive oplyst om hvilke krav der mangler at blive opfyldt. 

    Det vil typisk være nedenstående krav der mangler at blive opdateret:

    • Medlemsoplysninger
    • Lokaleoplysninger
    • Børneattesterklæring (er gyldig 1 år frem)

    Foreningen skal desuden altid huske at holde informationer om Bestyrelse opdateret i Tilskuds- og Foreningsportalen, med oplysninger på de personer der sidder i bestyrelsen. 

    OBS!
    Tilskuds- og Foreningsportalen er lukket i perioden 20. december 2024 kl. 12.00 til 6. januar 2025 kl 12.00 pga. årsskifte og opdatering!

    Ved spørgsmål kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på 5473 1665. 

    Booking af kommunale lokaler efter 31. december 2024

    Alle foreninger vil opleve, at de er spærret i bookingsystemet pr. 1. januar 2025, indtil man har opfyldt de relevante krav for den pågældende forening i Tilskuds- og Foreningsportalen. 

    Når kravene er opfyldt i Tilskuds- og Foreningsportalen, vil der dagen efter være adgang til bookingsystemet. Ved udfordringer med adgang til bookingportalen, eller manglende adgang til bestemte faciliteter, kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på booking1@guldborgsund.dk, med angivelse af forening og problemet. Eller ring på 5473 1666.

    Nordea-fonden - Renoveringspuljen 

    Ny pulje på 75 mio. kr. til at puste nyt liv i jeres lokale mødesteder. 

    Nordea-fonden har netop åbnet en ny pulje på 75 mio. kr. Puljen hedder 'Renoveringspuljen', og skal være med til at sikre, at lokalsamfundene fortsat har fysiske rammer, der er moderne, tilgængelige og mere bæredygtige. Renoveringspuljen er målrettet projekter, som gennem renovering, energioptimering, reparation, istandsættelse og opgradering af faciliteter positive forandringer i lokale mødesteder. 

    'Vi ønsker at give de lokale samlingssteder en hjælpende hånd, så de kan stå stærkere og endnu mere bæredygtigt som fundament for fællesskaber og trivsel', siger Nordea-fondens adm. direktør, Henrik Lehmann Andersen. 

    Puljen kan søges frem til 31. marts 2025, og der kan søges fra 200.000 kr. op til 1 mio. kr. 

    Læs mere på dette link: Nordea-fonden - Renoveringspuljen (åbner i en ny fane)

    Prisfest 2024 - Husk at indstille medaljetagere

    'Prisfest 2024' afholdes fredag den 21. februar 2025 på Nykøbing F. Teater.

    For hædring af medaljetagere 2024, er indstillingsfristen Tirsdag d. 7. januar 2025.

    Ved spørgsmål kontakt Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk eller på 2518 0306

    OBS på foreningens digitale postkasse

    Har I adgang til foreningens digitale postkasse?

    Først i det nye år udsendes der opkrævninger med gebyrer for brug af haller, sale, kunstgræsbaner og svømmetimer til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nummer. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt at holde ekstra øje med posten i den i januar måned. 
    Find hjælp til adgang til den digitale post her (åbner i et nyt vindue).

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025.

    Bemandingen er desuden begrænset fra fredag d. 20. december 2024, til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie i disse dage. 

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur & Fritid, ønsker vi alle en god jul og et godt nyt år, samt takker for samarbejdet i 2024. 

    Unitii

    Guldborgsund Kommunes Folkeoplysningsudvalg inviterer til gratis temamøde for foreninger i Guldborgsund, med følgende indhold;

    • Konflikthåndtering - Få værktøjer til at løse konflikter på alle niveauer
    • Indblik i frivillighedsappen Unitii - Brug appen Unitii til at håndtere og rekruttere frivillige til opgaver i foreningen

    Temamødet afholdes Onsdag den 20. november fra 17.00 - 20.00.
    Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F
    Tilmelding via dette link (åbner i nyt vindue)
    Anvend brugernavn og password: Temamøde20/11
    Tilmeldingsfrist: Fredag den 15. November kl. 10.00. 

    Konflikthåndtering på alle niveauer

    Foreningsledere vil på et tidspunkt opleve, at de skal være med til at løse konflikter. Det kan være konflikter på alle niveauer i foreningen - konflikter, som de måske ikke selv er en del ag. Her er det godt at have redskaber til løsning af konflikten.

    Workshoppen byder på en introduktion til grundprincipperne for konfliktløsning. Vi skal arbejde med at gennemskue, og forstå, forskellige typer af konflikter. Herudover skal vi se på hvordan, vi kan forebygge konflikter, og hvordan vi bedst håndterer dem, når de opstår. 

    Indblik i frivillighedsappen Unitii

    Unitii er en app, som Guldborgsund Kommune har købt til alle foreninger i kommunen i 2024-2025. Appen er et godt værktøj til foreningen fordi:

    • Den gør det let for foreningen at rekruttere og administrere de frivillige i foreningen til arrangementer og opgaver.
    • Den giver ad hoc frivillige mulighed for at komme tættere på foreningen, da foreningen kan åbne sine aktiviteter/opgaver op for andre end foreningens egne medlemmer/frivillige.

    Temamødet er henvendt til bestyrelse, ledere og trænere/instruktører, og vil være spækket med simple fif og redskaber til. hvad I konkret kan gøre i jeres forening. Vi glæder og til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen. 

    Med venlig hilsen Folkeoplysningsudvalget, DGI og Landdistrikter, Kultur & Fritid
    Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk eller 25 18 26 18

    Foreningernes Dag vender tilbage den. 13. september 2025

    Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september 2025, hvor Nykøbing F. Bymidte igen bliver forvandlet til en festplads for fællesskab og foreningsliv. 

    Foreningernes Dag har udviklet sig til en stærk tradition i Guldborgsund Kommune, og hvert år mødes foreninger fra hele området til en dag fyldt med aktiviteter, fællesskab og inspiration. Arrangementet er en unik mulighed for at opleve det mangfoldige foreningsliv, der findes i kommunen - lige fra sportsklubber og kulturforeninger, til sociale og frivillige initiativer. 

    Vi håber at se jer til en dag i Nykøbing F., hvor både deltagere og besøgende kan udforske alt det, vores lokale foreningsliv har at byde på. 

    Ved spørgsmål kontakt: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk eller 25 18 03 06

    Ny forpagter af Horbelev Hallens Cafeteria

    Den 1. november 2024 overtog en ny forpagter driften af cafeteriet i Horbelev Hallen. Til glæde for foreninger og brugere af Horbelev Hallen. 
    Horbelev Hallens Cafe drives af Shahab Babaii, og skal nu servicere brugerne af hallen. Tag godt imod Horbelev Hallens Cafe

    Ved spørgsmål til aftalen kontakt: Mark Stig Andersen, masn@guldborgsund.dk eller 25 18 01 51 

    Gratis temamøde - Konflikthåndtering og indblik i frivillighedsappen Unitii

    Guldborgsund Kommunes Folkeoplysningsudvalg inviterer til gratis temamøde for foreninger i Guldborgsund, med følgende indhold;

    • Konflikthåndtering - Få værktøjer til at løse konflikter på alle niveauer
    • Indblik i frivillighedsappen Unitii - Brug appen Unitii til at håndtere og rekruttere frivillige til opgaver i foreningen

    Temamødet afholdes Onsdag den 20. november fra 17.00 - 20.00.
    Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F
    Tilmelding via dette link (åbner i nyt vindue)
    Anvend brugernavn og password: Temamøde20/11
    Tilmeldingsfrist: Onsdag den 13. November. 

    Konflikthåndtering på alle niveauer

    Foreningsledere vil på et tidspunkt opleve, at de skal være med til at løse konflikter. Det kan være konflikter på alle niveauer i foreningen - konflikter, som de måske ikke selv er en del ag. Her er det godt at have redskaber til løsning af konflikten.

    Workshoppen byder på en introduktion til grundprincipperne for konfliktløsning. Vi skal arbejde med at gennemskue, og forstå, forskellige typer af konflikter. Herudover skal vi se på hvordan, vi kan forebygge konflikter, og hvordan vi bedst håndterer dem, når de opstår. 

    Indblik i frivillighedsappen Unitii

    Unitii er en app, som Guldborgsund Kommune har købt til alle foreninger i kommunen i 2024-2025. Appen er et godt værktøj til foreningen fordi:

    • Den gør det let for foreningen at rekruttere og administrere de frivillige i foreningen til arrangementer og opgaver.
    • Den giver ad hoc frivillige mulighed for at komme tættere på foreningen, da foreningen kan åbne sine aktiviteter/opgaver op for andre end foreningens egne medlemmer/frivillige.

    Temamødet er henvendt til bestyrelse, ledere og trænere/instruktører, og vil være spækket med simple fif og redskaber til. hvad I konkret kan gøre i jeres forening. Vi glæder og til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen. 

    Med venlig hilsen Folkeoplysningsudvalget, DGI og Landdistrikter, Kultur & Fritid
    Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk eller 25 18 26 18

    Prisfest 2024 - Husk at indstille kandidater til priserne 

    Prisfest 2024 afholdes fredag den 21. februar 2025, på Nykøbing F. Teater. 

    Det er nu ved at være sidste chance for at indstille kandidater til Fritidspriser og Kulturprisen, hvor sidste frist for indstilling er søndag den 3. november 2024. 

    For hædring af medaljetagere 2024, er indstillingsfristen tirsdag den 7. januar 2025. 

    Ved spørgsmål kontakt: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk eller 25 18 03 06

    Informationsmøde om Unitii

    Kom til infomøde og høre mere om, hvordan du får flere frivillige til din forenings aktiviteter gennem Unitii.

    Den 22. oktober kl. 17-19 kan du og andre fra din forening komme og høre mere om Unitii. Unitii er en app, som både henvender sig til foreninger og frivillige. Den er et godt værktøj for din forening fordi;

    • Den gør det let for forening at rekruttere og administrere frivillige i foreningen. 
      • I foreningsmodul kan foreningen oprette events med tilhørende opgaver og sende dem ud til egne frivillige eller alle frivillige, der er oprettet i frivilligmodulet. 
      • I foreningsmodulet kan foreningen have flere administratorer, så formand/bestyrelse/træner ikke sidder alene med opgaven
      • I foreningsmodulet kan di chatte med dine frivillige
    • Den giver ad hoc frivillige mulighed for at komme tættere på foreningen, da foreningen kan åbne sine aktiviteter/opgaver op for andre en foreningens egne medlemmer/frivillige
      • I frivilligmodulet kan du følge fin forening og se de opgaver, som din forening mangler hjælp til at få løst
      • I frivilligmodulet kan du se de opgaver som er lagt ud til alle interesserede på platformen, og du kan finde opgaver inden for det lokalområde og tema, du synes er interessant
      • I frivilligmodulet kan du eksportere dine opgaver til dine egen kalender
      • I frivilligmodulet kan du chatte med andre frivillige, som er knyttet til samme opgave/event

    Se mere om at bruge Unitii i foreningen her (åbner i nyt vindue)
    Se mere om at bruge Unitii som frivillig her (åbner i nyt vindue) 

    Mødet afholder i
    Guldborgsund Frivilligcenter
    Banegårdspladsen 1A
    4800 Nykøbing F

    Tirsdag den 22. oktober fra kl. 17-19.

    Deadline for tilmelding er tirsdag den 15. oktober.

    Du tilmelder dig her (åbner i nyt vindue) (login og password: Unitii2)
    Eller ved at skrive til kontaktperson Julie Friis Belling på jufh@guldborgsund.dk 

    Ved spørgsmål kontakt: Julie Friis Belling på jufh@guldborgsund.dk 

    Indstil kandidat til Årets Holdkammerat

    Det er ved at være sidste chance for idrætsforeninger, til at indstille kandidater til prisen "Årets Holdkammerat 2024", som Fremtidens Idræt for Børn og Unge står bag. 

    OBS - Ansøgningsfrist på søndag den 13. oktober. 

    Læs mere og indstil her (åbner i nyt vindue)

    Det sociale fællesskab i idrætsforeningerne er unikt. Men det kommer ikke af sig selv. Den helt særlige rolle, den gode holdkammerat spiller i alle landets foreninger, anerkender Fremtidens Idræt for Børn og Unge når de kårer "Årets Holdkammerat 2024". 

    Prisen uddeles til en holdkammerat, der gør en helt særlig og ekstraordinær indsats overfor holdkammeraterne og for det sociale sammenhold i foreningen. Med titlen følger 50.000 kroner til et arrangement i foreningen. Der er 10.000 kr. til de øvrige to nominerede. 

    Alle kn indstille en holdkammerat: holdkammerater, frivillige, forældre og trænere, formænd osv. 

    Prisfest 2024

    Guldborgsund Kommunes Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalg og Folkeoplysningsudvalg, afholder den årlige prisfest, hvor vi hædrer medaljevindere, modtagere af kulturprisen og de fire fritidspriser. I bedes allerede nu sætte et stort kryds i kalenderen.

    Prisfesten 2024 afholdes fredag den 21. februar 2025
    På Nykøbing F Teater 

    Læs mere om prisfesten 2024 her (åbner i nyt vindue)

    Hædring af medaljetagere 2024 

    Ved prisfesten hylder og hædrer vi alle de dygtige idrætsudøvere, som har vundet medaljer ved Danmarksmesterskaber og Internationale mesterskaber.
    Følgende mesterskaber er berettigede til hæder:

    • Danmarksmester-/landsmesterskaber: Guldmedalje
    • Nordisk mesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Europamesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Verdensmesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Olympiske lege: Guld-, sølv og bronzemedalje

    Har din forening medaljetagere der skal hædres for et af ovenstående mesterskaber opnået i 2024, skal foreningen udfylde skemaet via dette link:
    Indstilling til hædring af medaljetagere (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest tirsdag den 7. januar 2025

    Ved spørgsmål kontakt Søren Hyllegaard Pedersen, mail: shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Indstilling til de fire Fritidspriser 2024

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtagere af de fire fritidspriser 2024. 
    Der kan indstilles til følgende fire fritidspriser:

    • Årets ildsjæl
    • Årets idrætspræstation (enkeltperson eller hold)
    • Årets forening 
    • Årets talent (ung person, op til 25 år)

    Alle kan indstille kandidater til de fire fritidspriser. Prismodtagerne skal have tilknytning til Guldborgsund Kommune. Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der modtage priserne, efter indstilling fra Folkeoplysningsudvalget. 
    Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en gavecheck på 5.000 kr. til hver af prismodtagerne. 

    Indstillinger til fritidspriserne skal indsendes på skema via link;
    Indstilling til fritidspriser (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest søndag den 3. november 2024

    Ved spørgsmål kontakt Søren Hyllegaard Pedersen, mail: shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Indstilling til Kulturprisen 2024

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtager af Kulturprisen for 2024.
    Kulturprisens formål er;

    • At belønne kulturelle initiativer, som udspringer af, eller er til gavn for Guldborgsund Kommunes kultur- og fritidsliv
    • At belønne lokale aktiviteter, som profilerer Guldborgsund Kommunes kultur og fritidsliv

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der skal modtage priserne, efter indstilling fra Bedømmelsesudvalget bestående af repræsentanter fra kommunens kulturområde. Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en gavecheck på 15.000 kr. til prismodtageren. 

    Indstillinger til Kulturprisen skal indsendes på skema via link;
    Indstilling til Kulturprisen (åbner i nyt vindue)

    Ved spørgsmål kontakt Malene Kocemba Andersen, mail: mkan@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 55

    Informationsmøder om Unitii - en gratis portal til at administrere frivillige i din forening

    Frivillighed skal være let for alle. Derfor tilbyder Guldborgsund Kommune nu appen Unitii GRATIS til alle typer foreninger i kommunen i 2024 og 2025.

    Hvad får du/I ud af at bruge Unitii?

    1. Foreninger kan koordinere og rekruttere frivillige
    2. Frivillige kan finde frivilligjobs og muligheder i nærheden

    Læs om Unitii her (åbner i nyt vindue)
    Du kan også downloade appen fra Google Play eller App store.

    Lær mere om Unitii

    Kom til informationsmøde, få en gratis sandwich og lær mere om Unitii.

    Begge møder afholdes i
    Guldborgsund Frivilligcenter
    Banegårdspladsen 1A
    4800 Nykøbing F

    Sidste tilmelding til informationsmødet den 18. september er allerede på søndag den 15. september, af hensyn til bestilling af forplejning. Sidste tilmelding til oktober mødet er senest 5 dage før. 

    Ved spørgsmål kontakt Julie Friis Hansen, mail: jufn@guldborgsund.dk 

    Søg Sydbank Fonden til at finde nye veje til fællesskab for børn og unge

    Sydbank Fonden har afsat 1,2 mio. kr. til projekter og aktiviteter, der kan skabe et alternativ til smartphones, tablets og computere for børn og unge. 

    Når donationerne skal fordeles, vil kriterierne være bundet op på Sundhedsstyrelsens anbefaling om fysisk aktivitet og fysisk socialt samvær med venner og familie. 

    Der kan være tale om alt fra udendørs leg, kreativ udfoldelse, fysiske rum eller noget helt fjerde. Det centrale er, at det skaber et positivt alternativ til skærmene og bringer børn og unge mennesker sammen på nye måder - eller udvikler allerede eksisterende tilbud. 

    Læs mere om puljen og ansøg Sydbank Fonden her:
    Ansøgning til Sydbank Fonden (åbner i nyt vindue)
    OBS - ansøgningsfristen er den 30. september 2024.

    Tilskud til ekstraordinære materialer

    Puljen til ekstraordinære tilskud til materialer til godkendte folkeoplysende foreninger for børn og unge, har frist for ansøgninger til 2. uddeling den 15. september 2024. 

    Alle foreninger som tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for børn og unge under 25 år, og som er godkendt som en folkeoplysende forening i forhold til folkeoplysningsloven, har mulighed for at ansøge om tilskud til indkøb af materialer til foreningens primære aktivitet.

    Ansøgningen skal indsendes gennem ”Tilskuds og Foreningsportalen” - ”Materialetilskud” – ”Ansøgning” Her finder I også retningslinjer for puljen.

    Ansøgningen skal være ekstraordinær og/-eller udviklende 

    Samme forening kan kun modtage tilskud én gang per kalenderår.

    Kontakt

    Kennet Nordstrøm – Telefon 2518 2618

    Mail: keno@guldborgsund.dk

    Fritids- og Foreningskonsulent

    Center for Borger & Branding

    Gratis Temamøde - Forstærk Fællesskabet

    Forstærk fællesskabet – sæt fokus på trivslen i din forening.

     

    Sæt allerede kryds nu i kalenderen: Torsdag den 26. september kl. 17.00-20.00. 

    Sted: Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus.

     

    Tilmelding foregår via dette link (åbner i nyt vindue). 

    Brugernavn og password: Temamøde

    Tilmeldingsfrist: Onsdag den 18. september

     

    Gode velkomster giver stærke foreninger. Kom med på en temaaften, hvor I får inspiration til at arbejde med og få konkrete værktøjer til at styrke fællesskabet i jeres forening og hermed trivslen.

     

    ”Her har jeg virkelig lyst til at komme igen!” Den følelse håber vi, at rigtig mange går hjem med efter at være startet i en forening. Følelsen er helt sikkert til stede for mange – hvor der desværre også er nogen, som tager derfra igen uden et indtryk af at være blevet budt velkommen og taget godt imod. Måske du har tænkt over, hvorfor nogle hold oplever stort frafald og andre kan fastholde medlemmerne længe? Med udgangspunkt i den forskningsbaserede tilgang: ABC for mental sundhed, får vi viden om, hvorfor det forstærker vores trivsel at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre.

    På aftenen får I:

    • Hands-on værktøjer og fif til at sikre en god velkomst af nye medlemmer
    • Viden og redskaber til at styrke fællesskabet til træning, arrangementer med mere
    • Tid til vidensdeling, refleksion og sparring
    • En konkret handleplan, så I kan omsætte ny viden til praksis

    Vi sætter særligt fokus på de handlinger og simple tiltag, vi i foreningen kan gøre, for at skabe nogle rammer, der gør det rart at starte som ny.

    Temamødet vil være spækket med simple fif og redskaber til, hvad I konkret kan gøre i jeres forening. Vi glæder os til at se jer og dele en inspirerende aften sammen.

     

    Med venlig hilsen

    Folkeoplysningsudvalget, Folkesundhed, DGI og Landdistrikter, Kultur & Fritid

     

    Kontaktperson: Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, mobil 2518 2618

    Foreningernes Dag lørdag den 31. august 2024 - Sidste tilmelding den 18. august

    Igen i år inviterer Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing, Guldborgsund Kommune og resten af arbejdsgruppen bag Foreningernes Dag til at alle foreninger i Guldborgsund har mulighed for at vise sig frem, når Foreningernes Dag løber af stablen den 31. august 2024.
    Vær med til at skabe en levende fortælling om hvad foreningslivet i Guldborgsund kan, og sæt jeres aftryk på en dag i festlige rammer.


    Der kan være forskellige grunde til at være med til Foreningernes Dag. Måske I søger nye medlemmer? Holder I et stort event, I vil rette opmærksomhed på? Mangler I frivillige kræfter? Uanset hvad, er I velkomne til at være med.
    I bestemmer selv, hvad jeres stand skal byde på, og I må også gerne gå sammen med andre foreninger og lave en stand eller en aktivitet sammen.


    Er du nysgerrig på, hvad andre foreninger siger om Foreningernes Dag? Så se med via dette link (åbner i nyt vindue).


    Det er gratis at være med, men husk at tilmelde jeres forening via dette link (åbner i nyt vindue).
    Anvend nedenstående brugernavn og kodeord:
    Brugernavn: forening24
    Kodeord: forening24


    Sidste frist for tilmelding: 18. august 2024


    Information og inspiration

    Guldborgsund Frivilligcenter holder åbent hus den 8. august kl. 10.00-17.00, hvis du har spørgsmål eller søger inspiration til jeres forenings stand til Foreningernes Dag. Erfaring viser at stande med interagerende aktiviteter vækker stor interesse hos forbipasserende og besøgende.
    Vær opmærksom på at der ikke må sælges varer eller lotteri fra standene.

    Hvis du har spørgsmål vedrørende tilmelding, stand, aktiviteter eller noget helt andet, er du mere end velkommen til at kontakte en af nedenstående:

    André Andersen, Vores Nykøbing, mail: aa@voresnykobing.dk, tlf. 40 18 48 73
    Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, mail: bli@fri-villig.dk, tlf. 51 28 12 05
    Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, mail: shp@guldborgsund.dk, tlf. 25 18 03 06

    Millionpulje kan søges af folkeoplysende aftenskoler og foreninger

    Nu kan folkeoplysende aftenskoler og foreninger søge mellem 1000 – 400.000 euro til at sende medarbejdere og kursister på eksempelvis efteruddannelse eller udlandsophold i Europa.


    Det er EU programmet Erasmus+, der arbejder med uddannelse, ungdom og idræt, som i år har 377 millioner kroner til institutioner og organisationer i Danmark, til internationale aktiviteter og samarbejdsprojekter.


    Læs mere om Erasmus+ på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside via dette link (åbner i nyt vindue)., hvor der også kan tilmeldes nyhedsbrevet Udsyn, hvor der udbydes webinar og infomøder om Erasmus+.


    Søg tilskud fra Erasmus+ via dette link (åbner i nyt vindue)., næste ansøgningsfrist ligger i oktober.

    Kommende events

    Se links vedrørende kommende events: