Gå til hovedindhold

Nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid

Her finder du de seneste udsendte nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid.

Indhold

    Nedenfor findes de seneste nyhedsbreve fra Kultur & Fritidsområdet

    Indstilling til de fire Fritidspriser 2025

    Landdistrikter, Kultur & Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtagere af de fire fritidspriser for 2025.

    Der kan indstilles til følgende fire fritidspriser:

    • Årets ildsjæl
    • Årets idrætspræsentation (enkeltperson eller hold)
    • Årets forening
    • Årets talent (ung person op til 25 år)

    Alle kan indstille kandidater til de fire fritidspriser. Prismodtagerne skal have tilknytning til Guldborgsund Kommune. Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der skal modtage priserne, efter indstilling fra Folkeoplysningsudvalget.
    Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en check på 5.000 kroner til hver af prismodtagerne.

    Indstillinger til fritidspriserne skal indsendes på skema via link:
    Skema til fritidspriserne (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest søndag den 2. november 2025

    Ved spørgsmål kontaktes: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Indstilling til Kulturprisen 2025

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtager af Kulturprisen for 2025.

    • Kulturprisens formål er:
      At belønne kulturelle initiativer, som udspringer af, eller er til gavn for Guldborgsund Kommunes kultur- og fritidsliv
    • At belønne lokale aktiviteter, som profilerer Guldborgsund Kommunes Kultur- og fritidsliv

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der skal modtage priserne, efter indstilling fra Bedømmelsesudvalget bestående af repræsentanter fra kommunens kulturområde. Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en check på 15.000 kroner til prismodtageren.

    Indstillinger til Kulturprisen skal indsendes på skema via link:
    Skema til kulturprisen (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest søndag den 2. november 2025

    Ved spørgsmål kontaktes: Malene Kocemba Andersen, mkan@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 55

    Hædring af medaljetagere 2025

    Ved prisfesten hylder og hædrer vi alle de dygtige idrætsudøvere, som har vundet medaljer ved Danmarksmesterskaber og internationale mesterskaber.

    Følgende mesterskaber er berettiget til at blive hædret:

    • Danmarksmester-/landsmesterskab: Guldmedalje
    • Nordisk mesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Europamesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Verdensmesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Olympiske Lege: Guld-, sølv- og bronzemedalje

    Har din forening medaljetagere der skal hædres for et af ovenstående mesterskaber opnået i 2025, skal foreningen udfylde skemaet via dette link:
    Skema til hædring af medaljetagere (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest tirsdag den 6. januar 2026

    Ved spørgsmål kontaktes: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Invitation til puljeaften i Guldborgsund Kommune 

    Er du en del af en forening, et frivilligt initiativ, eller har du en god ide til et projekt inden for kultur, fritid, folkesundhed eller frivilligsocialt arbejde?

    Så kom til Guldborgsund Kommunes puljeaften tirsdag den 4. november, klokken 16.30-19.30 i Guldboxen, og få inspiration og viden om, hvordan du kan søge støtte til at realisere dine aktiviteter. 

    Programmet byder på;

    • Information om kriterier og muligheder i kommunens puljer 
    • Oplæg om fundraising ved Niels Olsen fra ressourcer.nu (åbner i nyt link)
    • Præsentation af Guldborgsund Kommunes nye kultur- og idrætspolitik
    • Mulighed for individuel sparring og rådgivning ved vores 'puljetorv'. 
    • En sandwich og lidt at drikke - vi sørger for forplejningen

    Alle er velkomne - uanset om du repræsenterer en etableret forening eller et spirende initiativ.
    Vi glæder os til at se dig, og høre om dine ideer. 

    Tilmelding sker via følgende link og fristen er den 30. oktober klokken 12:

    Brugernavn - Pulje25
    Password - Pulje25
    Af hensyn til forplejning samt koordinering kræves der tilmelding til arrangementet.

    Sted:

    Guldboxen (Loungen)
    Nørre Boulevard 4A
    4800 Nykøbing F.

    Vil I høre mere inden tilmelding, så kontakt Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, 25 18 26 18

    Invitation til puljeaften i Guldborgsund Kommune 

    Er du en del af en forening, et frivilligt initiativ, eller har du en god ide til et projekt inden for kultur, fritid, folkesundhed eller frivilligsocialt arbejde?

    Så kom til Guldborgsund Kommunes puljeaften tirsdag den 4. november, klokken 16.30-19.30 i Guldboxen, og få inspiration og viden om, hvordan du kan søge støtte til at realisere dine aktiviteter. 

    Programmet byder på;

    • Information om kriterier og muligheder i kommunens puljer 
    • Oplæg om fundraising ved Niels Olsen fra ressourcer.nu (åbner i nyt link)
    • Præsentation af Guldborgsund Kommunes nye kultur- og idrætspolitik
    • Mulighed for individuel sparring og rådgivning ved vores 'puljetorv'. 
    • En sandwich og lidt at drikke - vi sørger for forplejningen

    Alle er velkomne - uanset om du repræsenterer en etableret forening eller et spirende initiativ. Vi glæder os til at se dig, og høre om dine ideer. 

    Tilmelding sker via følgende link:


    Brugernavn - Pulje25
    Password - Pulje25
    Tilmeldingsfrist er den 30. oktober 2025, klokken 12.00. 
    Af hensyn til forplejning og koordinering, kræves der tilmelding til arrangementet.

    Sted

    Guldboxen (Loungen)
    Nørre Boulevard 4A
    4800 Nykøbing F

    Følgende puljer vil være repræsenteret 

    Aktivitetstilskudspuljen 
    Målgruppe - Godkendte folkeoplysende foreninger med aktiviteter for børn og unge under 25 år, der søger tilskud til træning, turneringer, lejrskoler og så videre. 

    Lokaletilskudspuljen
    Målgruppe - Godkendte folkeoplysende foreninger med udgifter til egne eller lejede lokaler.

    Paragraf 18
    Frivilligt socialt arbejde
    Målgruppe - Borgere i alle aldre, med særligt fokus på børn, unge, familier som kan have fysiske, mentale og sociale udfordringer i livet 

    Prisfest 2025

    Guldborgsund Kommunes Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalg og Folkeoplysningsudvalg, afholder den årlige prisfest, hvor vi hædrer medaljevindere, modtagere af kulturprisen og de fire fritidspriser. I bedes allerede nu, sætte et stort X i kalenderen.

    "Prisfest 2025" afholdes fredag den 20. februar 2026
    på Nykøbing F. Teater

    Læs mere om Prisfesten 2025 her (åbner i nyt vindue)

    Hædring af medaljetagere 2025

    Ved prisfesten hylder og hædrer vi alle de dygtige idrætsudøvere, som har vundet medaljer ved Danmarksmesterskaber og internationale mesterskaber.

    Følgende mesterskaber er berettiget til at blive hædret:

    • Danmarksmester-/landsmesterskab: Guldmedalje
    • Nordisk mesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Europamesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Verdensmesterskab: Guld-, sølv- og bronzemedalje
    • Olympiske Lege: Guld-, sølv- og bronzemedalje

    Har din forening medaljetagere der skal hædres for et af ovenstående mesterskaber opnået i 2025, skal foreningen udfylde skemaet via dette link:
    Skema til hædring af medaljetagere (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest tirsdag den 6. januar 2026

    Ved spørgsmål kontaktes: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Indstilling til de fire Fritidspriser 2025

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtagere af de fire fritidspriser 2025.

    Der kan indstilles til følgende fire fritidspriser:

    • Årets ildsjæl
    • Årets idrætspræsentation (enkeltperson eller hold)
    • Årets forening
    • Årets talent (ung person op til 25 år)

    Alle kan indstille kandidater til de fire fritidspriser. Prismodtagerne skal have tilknytning til Guldborgsund Kommune. Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der skal modtage priserne, efter indstilling fra Folkeoplysningsudvalget.
    Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en check på 5.000 kroner til hver af prismodtagerne.

    Indstillinger til fritidspriserne skal indsendes på skema via link:
    Skema til fritidspriserne (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest søndag den 2. november 2025

    Ved spørgsmål kontaktes: Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 06

    Indstilling til Kulturprisen 2025

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget opfordrer til, at I indsender forslag til modtager af Kulturprisen for 2025.

    • Kulturprisens formål er:
      At belønne kulturelle initiativer, som udspringer af, eller er til gavn for Guldborgsund Kommunes kultur- og fritidsliv
    • At belønne lokale aktiviteter, som profilerer Guldborgsund Kommunes Kultur- og fritidsliv

    Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget beslutter, hvem der skal modtage priserne, efter indstilling fra Bedømmelsesudvalget bestående af repræsentanter fra kommunens kulturområde. Foruden æren, en vandrepokal og et diplom, følger en check på 15.000 kroner til prismodtageren.

    Indstillinger til Kulturprisen skal indsendes på skema via link:
    Skema til kulturprisen (åbner i nyt vindue)

    Skemaet skal indsendes senest søndag den 2. november 2025

    Ved spørgsmål kontaktes: Malene Kocemba Andersen, mkan@guldborgsund.dk, mobil 25 18 03 55

    Andel åbner for pulje på 5 millioner kroner til at støtte foreningernes energioptimering

    Foreninger i Region Sjælland har nu mulighed for at få støtte til at energioptimere foreningens mødested - for eksempel klubhuset, forsamlingshuset eller spejderhytten.

    Der kan søges støtte i tre kategorier:

    • Rådgivning - få hjælp til at finde energibesparelser (op til 50.000 kroner). I kategorien er der samlet afsat 1 million kroner
    • Inventar - udskiftning af for eksempel gamle hvidevarer med energivenlig modeller (op til 50.000 kroner)
    • Installationer - få for eksempel en varmepumpe, nye vinduer eller bedre isolering (op til 200.000 kroner). I kategorien er der samlet afsat 3 millioner kroner 

    Puljen åbnede den 2. september og er åben indtil den 30. november, eller den er opbrugt - efter først til mølle-princippet.

    Læs mere om puljen og ansøgning den her: Andel energioptimering (åbner i nyt vindue)

    DIF og DGI's foreningspulje er åbnet

    Søg økonomisk støtte til fællesskab og udvikling i jeres idrætsforening, i DIF og DGI's foreningspulje.

    Der kan søges støtte i to kategorier:

    • Den lille pulje fra 0 til 25.000 kroner - per 1. september er der cirka 10 millioner kroner i puljen efter først-til-mølle-princippet. Puljen er åben til alle midler er bevilget
    • Den store pulje fra 25.001 til 300.000 kroner - er åben for ansøgning med ansøgningsfrist den 31. oktober 2025

    Læs mere om puljen og ansøg dem her (åbner i nyt vindue)

    Nordea-fonden inviterer til kaffe og kage den 10. september 2025

    Kom til fyraftensmøde hvor du kan høre mere om Nordea-fondens nye pulje "Vores egn" og blive klædt på til at søge puljen.

    Mødet afholdes onsdag den 10. september 2025 klokken 16.30 til 18.00 på Rådhuset i Byrådssalen, Parkvej 37, 4800 Nykøbing Falster.

    Nordea-fonden byder på kaffe og kage samt sparring på jeres konkrete projektidé.
    Der er et begrænset antal pladser efter først-til-mølle-princippet.

    Tilmeld dig her (åbner i nyt vindue).

    Vi glæder os til at se jer!

    Læs mere om puljen ´Vores egn´ her (åbner i nyt vindue).

    Ny leverandør af digital løsning til faciliteter og tilskud

    Guldborgsund Kommune er glade for at kunne dele nyheden om, at vi har indgået kontrakt med Winkas om levering af en ny digital løsning til faciliteter og tilskud.

    Den nye løsning skal samle vores nuværende to løsninger. Tilskuds- og Foreningsportalen, samt "bookingportalen" (faciliteter) i én løsning. Winkas er en kendt leverandør på markedet og anvendes i dag af mere end 30 kommuner. 

    Forventningen er at det nye system skal være i drift ved årsskiftet.
    Inden den nye løsning tages i brug, vil foreninger blive inviteret til undervisning i brugen af det.

    Vi glæder os til at komme i gang med den nye løsning til foreninger og faciliteter, herunder foreningernes booking af lokaler, samt håndtering af tilskud.

    For nærmere information kontakt:
    Administrativ medarbejder Jakob Nielsen, tlf: 25 18 27 16 mail: jakn@guldborgsund.dk

    Snart kommer nyhedsbrevet i nyt format

    Vi arbejder på at gøre vores nyhedsbrev endnu mere overskueligt og indbydende.

    Det betyder, at du snart vil modtage nyhedsbrevet i et nyt design, men med det samme indhold som altid - relevant information, vigtige datoer og inspiration.

    Du modtaget nyhedsbrevet på denne mailadresse, fordi den er registreret i kommunens foreningsregister.

    Vi glæder os til at præsentere det nye format for dig!

    Guldborgsund Frivilligcenter afholder en FrivilligBørs den 12. november 2025

    En FrivilligBørs er et fysisk møde/markedsplads, hvor lokale foreninger, virksomheder, organisationer og offentlige institutioner mødes og udveksler ressourcer. 

    Ressourcerne kan være alt andet end penge.

    Kom med noget foreningen kan tilbyde - og noget foreningen ønsker, så kan I opfylde nogens ønsker og ikke mindst kan I måske få foreningernes ønsker opfyldt.

    I kan læse mere her (åbner i nyt vindue) ellers kan I bede om at blive kontaktet og høre mere om Frivilligbørsen på eller på her (åbner i nyt vindue)  tlf: 54 82 00 55 i hverdagene mandag, tirsdag og torsdag klokken 10.00 til 12.30 - spørg efter Ole Lundquist.

    Sidste frist for at tilmelde sig FrivilligBørsen er den 15. september 2025 på linket her (åbner i nyt vindue).

    Det bliver sjovt - vi glæder os til at se jer!
    Guldborgsund Frivilligcenter

    Augustdage med teater i Nykøbing F bymidte på havnen og i Markedshallen

    Til august kan du opleve scenekunst af høj kvalitet både i Nykøbing F's bymidte med Teatret Maskens teaterfestival Guldkorn den 13. til 17. august og på havnen og i Markedshallen med Metropolis nationale performancefestival Performing Landscapes den 15. til 17. august. De to aktører glæder sig til en række fælles dage i scenekunstens tegn.

    Guldkorn - Teaterfestival i Nykøbings bymidte den 13. til 17. august

    Midt i Nykøbing åbner gader og pladser sig - fyldt med scenekunst, der tør røre, ruske og overraske. Stemmer fra hele verden, du ikke glemmer. Det er for dig, der tør mærke noget. For dig, der er nysgerrig. For alle andre. Kom tæt på værker, der visker, råber, danser og spiller, lige dér, hvor byen lever.

    Performing Landscapes - Nykøbing Falster ved Havnen og Markedshallen den 15. til 17. august

    Sammen med syv kunstnere kan du opleve nye perspektiver på havneområdet, der de kommende år skal gennemgå en spændende udvikling. Deltag i poetiske og tankevækkende workshops, vandringer og forestillinger og fokus på rewilding af naturen, folketraditioner og ravekultur, havnens lyde, hvile og sanseindtryk med mere. 

    Med Metropolis og Performing Landscapes 2025 rejser i alt 30 kunstnere til 10 steder i hele landet - med et fælles fokus på, hvordan vi kan leve og skabe mere bæredygtigt og i ligeværdigt samspil og samhørighed med vores omgivelser og naturen.

    Programmet bliver løbende opdateret på www.guldkornteaterfestival.dk (åbner i nyt vindue). Herfra vil man også kunne tilmelde sig og booke billetter til Performing Landscapes.

    Du kan læse mere om den nationale festival Performing Landscapes, herunder programmet i Guldborgsund på https://www.metropolis.dk/performing-landscapes-guldborgsund-2025/ (åbner i nyt vindue).

    For nærmere information kontakt:
    Kulturkonsulent Diana Gerlach, tlf: 25 18 18 96 mail: dg@guldborgsund.dk

    Husk tilmelding til Foreningernes Dag 2025 - sidste frist den 18. august 

    Foreningslivet er en vigtig del af vores lokalsamfund, og nu har I igen chancen for at vise, hvad netop jeres forening kan tilbyde.

    Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing og Guldborgsund Kommune inviterer jer til at deltage i Foreningernes Dag 2025.

    Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september

    Foreningernes Dag finder sted lørdag den 13. september 2025 klokken 10.00 - 15.00, hvor vi sammen skaber en festlig og inspirerende dag fyldt med liv, aktiviteter og fællesskab.

    Hvorfor deltage?

    • Mød potentielle nye medlemmer ansigt til ansigt
    • Skab opmærksomhed omkring jeres forening og kommende arrangementer
    • Find nye frivillige, der kan styrke jeres arbejde i foreningen 
    • Netværk med andre foreninger

    I bestemmer selv indholdet af jeres stand

    Vil I lave sjove aktiviteter, vise opvisninger, eller blot fortælle om jeres arbejde? Det er helt op til jer. Stande med interaktive aktiviteter plejer at tiltrække stor opmærksomhed, så tænk gerne kreativt og engager de forbipasserende.

    Gratis koncerter og så videre er selvfølgelig tilladt, men vær opmærksom på, at der ikke må sælges varer, lodsedler med videre fra standende. 

    Tilmelding er gratis, men nødvendig

    Tilmeld jeres forening her: Tilmeld arrangement - Login (åbner i nyt vindue)
    Brugernavn: forening25
    Kodeord: forening25

    Sidste frist for tilmelding er den 18. august 2025

    Få inspiration til jeres stand

    Guldborgsund Frivilligcenter, Banegårdspladsen 1A, 4800 Nykøbing F holder åbent hus tirsdag den 12. august klokken 10.00-17.00.
    Kom forbi, hvis I har spørgsmål eller mangler inspiration til at lave en stand, der tiltrækker opmærksomhed.

    Har I spørgsmål?

    Kontakt os gerne via borgerogbranding@guldborgsund.dk hvis I har spørgsmål om tilmelding, stande, aktiviteter eller andet.

    Ved akutte henvendelser kan nedenstående arrangører kontaktes:
    Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, tlf: 25 18 03 06
    André Andersen, Vores Nykøbing, tlf: 40 18 48 73
    Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, tlf: 51 28 12 05

    Stop bankrøveriet i din forening

    Finans Danmark har udgivet pjecen "Stop bankrøveriet i din forening", med gode råd til hvordan foreninger undgår svindel.
    Se pjecen her (åbner i nyt vindue)

    Bankbøvl - klagenævn til foreninger, der afvises i banken

    Et klagenævn er blevet nedsat for at sikre en smidig klageadgang for foreninger og virksomheder, der oplever udfordringer med at få oprettet en basal bankkonto. 

    Intentionen med den basale bankkonto er blandt andet at give foreninger mulighed for at foretage de mest almindelige bankforretninger og mindske bankbøvl, som mange foreninger bliver ramt af. 

    I kølvandet på den basale bankkonto blev der oprettet et klagenævn, som sikrer en smidig klageadgang for de virksomheder og foreninger, der oplever udfordringer med at få oprettet en konto. 

    Hvis din forening oplever problemer med at få en basal bankkonto, og I er uenige i afgørelsen fra jeres bank, kan I klage til klagenævnet. 

    Den basale bankkonto: 

    • Loven om basale erhvervskonti trådte i kraft den 1. januar 2025
    • Pengeinstitutter skal tilbyde den basale bankkonto vederlagsfrit eller mod betaling af et rimeligt gebyr
    • Pengeinstitutter skal hurtigst muligt og indenfor 10 dage efter modtagelsen af en fuldt oplyst ansøgning om en basal bankkonto, åbne en sådan konto eller fremsende et begrundet afslag herpå
    • Pengeinstitutter må ikke betinge indgåelse af en aftale om en basal bankkonto ved køb af yderligere tjenesteydelser

    Ny natur-pulje åbnet for ansøgninger

    Med en ny pulje gør Friluftsområdet det endnu nemmere at søge støtte til udvikling af friluftslivet på lokalt niveau gennem Udlodningsmidler til Friluftsliv.

    Gennem den nye pulje støtter Friluftsområdet nu bredt initiativer, der lokalt bidrager til et eller flere af følgende formål: 

    • Skaber bedre adgange til naturen
    • Skaber mere friluftsliv for flere
    • Styrker befolkningens viden og forhold til naturen

    Alle kan søge, for eksempel foreninger, organisationer, selvejende institutioner og andre, der vil udvikle friluftslivet i Danmark.

    Der søges om tilskud fra 20.000 kroner til projekter, der er lokalt forankrede, og som gør en forskel for friluftslivet lokalt. 

    Puljen er åben og kan søges frem til ansøgningsfristen den 15. september 2025.

    Læs mere her (åbner i nyt vindue) eller deltag i et webinar den 19. august klokken 17-17.30 hvor Friluftsrådet laver introduktion til puljen. Tilmeld her (åbner i nyt vindue).

    Nordea-fonden støtter lokale fællesskaber og demokratisk engagement frem mod kommunalvalget

    I anledningen af kommunalvalget den 18. november sætter Nordea-fonden særligt fokus på projekter, der fejrer demokratiet - ikke kun på valgdagen, men i hele perioden op til.

    Derfor inviterer Nordea-fonden lokale foreninger og organisationer til at søge støtte til aktiviteter, der skaber liv, dialog og deltagelse i lokalsamfundet. Det kan være debataftener, fællesspisninger, valgcaféer, ungdomspaneler, sangarrangementer - eller noget helt andet, der samler lokalsamfundet og får os til at tale om det, der binder os sammen og det, vi ser forskelligt på. 

    I kan søge op til 200.000 kroner. Men søg hurtigst muligt og gerne inden udgangen af august 2025.

    Læs mere om kriterier og hvordan I søger på www.nordeafonden.dk/lividetlokale (åbner i nyt vindue).

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025

    Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.

    Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret

    Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
    Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025

    Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:

    Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).

    • Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.

    Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.

    • Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
    • Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes. 
    • Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
    • Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.

    HUSK!
    Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
    Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024

    Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for

    • Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år. 
    • Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler

    Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.

    HUSK!
    Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen. 
    Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024

    I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.

    Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.

    Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?

    1. Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning. 
    2. Dokumentet udskrives.
    3. Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    4. Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
    5. Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen

    Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.

    Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025. 

    Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.