Gå til hovedindhold

Nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid

Her finder du de seneste udsendte nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid.

Indhold

    Nedenfor findes de seneste nyhedsbreve fra Kultur & Fritidsområdet

    Seneste nyhedsbreve

    Sæsonfordeling af faciliteter afsluttet - åbning for ansøgning af resttider

    Sæsonfordelingen af faciliteter i haller, sale med mere er nu afsluttet


    Bekræftelser på tildelte tider og evt. afviste er nu på vej ud.
    Vi gør opmærksom på, at det er vigtigt at åbne og læse den vedhæftede pdf-fil i bekræftelsen, da der
    her kan være angivet enkelte dage hen over sæsonen som ikke er tildelt.
    Samtidig gør vi opmærksom på, at det er foreningernes eget ansvar at få aflyst tider der evt. ligger på
    helligdage og i ferier, hvor foreningen måske ikke ønsker at anvende den bookede facilitet.

    Der åbnes nu op for ansøgning af resttider i portalen

    Resttider kan ansøges fra lørdag den 28. juni 2025.

    Resttider ansøges via Resttider 2025/2026 – Sæsonbooking haller, sale m.m., som findes på
    forsiden af portalen via dette link (åbner i nyt vindue)., under 'Emner til behandling'.

    Husk at I altid kan se status på ansøgninger under Facilitetsansøgninger i portalen. Det er også
    herigennem man kan tilgå de enkelte bookinger og aflyse dage der ikke skal anvendes.


    Se via dette link (åbner i nyt vindue) en videovejledning til hvordan der navigeres i Facilitetsansøgninger.


    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på mail: booking1@guldborgsund.dk, eller på telefon 5473 1666.

    Tilskud til offentlige udendørsfaciliteter

    Folkeoplysningsudvalget har besluttet at yde tilskud til foreninger, der passer og vedligeholder
    mountainbikespor, løbestier og andre offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes motion.

    Tilskuddet har til formål at understøtte drift og vedligehold af offentlige udendørsfaciliteter, der
    understøtter mulighederne for at dyrke idræt og motion i naturen.

    Hvem kan søge?
    Folkeoplysende foreninger og selvorganiserede grupper, har mulighed for at søge tilskud til drift og
    vedligeholdelse, af offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes idræt og motion i naturen.

    Det er muligt at søge om tilskuddet én gang årligt.
    Ansøgningerne bliver behandlet af Folkeoplysningsudvalget løbende.

    Hvordan ansøger man?
    Der kan ansøges via dette link (åbner i nyt vindue).

    Ved spørgsmål kontakt Johan Vest, Foreningskonsulent på mail: joev@guldborgsund.dk eller telefon 2518 0308.

    Så er det ved at være sidste chance for at tilmelde jer til Kulturnatten 2025 - sidste frist for tilmelding er søndag den 22. juni

    Fredag den 3. oktober i tidsrummet 10-22 afholder vi atter Kulturnat i Nykøbing F. - og vi vil gerne have jer med.

    Vil I være med, så tilmeld jer på: Tilmelding til Kulturnatten (åbner i nyt vindue) senest den 22. juni 2025, med information om jeres aktivitet(er) på aftenen.

    Brugernavn: kulturnat25
    Password: kulturnat25

    Ligesom de foregående år, rykker kommunens kulturaktører sammen i centrum i Nykøbing F.
    Vi opfordrer alle deltagere til at skabe Kulturnat-aktiviteter, der levende formidler de tilbud, I som kulturarrangører løbende iværksætter. Det kan være konkurrencer, workshops, udstillinger - eller præsentation af et event i byrummet, eksempel på Torvet, Lilletorv eller i gågaden. Hér er der plads til initiativer, der kræver mere ´rum´ og er publikumsengagerende.

    På Kulturnatten vil vi gerne involvere så mange af Guldborgsunds kulturaktører som muligt. Det betyder, at vi ud over kommunens større kulturinstitutioner også gerne ser mindre, lokale aktører og foreninger stille op. På den måde kan vi vise, hvad der rører sig på kommunens kulturscene, og række ud til et bredt publikum. 
    Bemærk at der den 3. oktober også Late Night i Nykøbing F., og at der forventes mange gæster i byrummet. Vi håber naturligvis, at rigtigt mange kulturaktører har lyst til at være med i Kulturnatten. Det er gratis at deltage - og der er ikke krav om at være med hele dagen fra klokken 10-22, men kun i det tidsrum, der passer.

    Følg med på Kulturnat (åbner i nyt vindue)

    For nærmere information kontakt:
    Kulturkonsulent Julie Damgaard Nielsen, 25 18 18 99, judn@guldborgsund.dk eller Eventkoordinator Søren Hyllegaard, 25 18 03 06, shp@guldborgsund.dk.

    Kære foreninger i Guldborgsund Kommune

    Foreningslivet er en vigtig del af vores lokalsamfund, og nu har I igen chancen for at vise, hvad netop jeres forening kan tilbyde! Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing og Guldborgsund Kommune inviterer jer til at deltage i Foreningernes Dag 2025.

    Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september.

    Foreningernes Dag finder sted lørdag den 13. september 2025 kl. 10.00-15.00, hvor vi sammen skaber en festlig og inspirerende dag fyldt med liv, aktiviteter og fællesskab.

    Hvorfor deltage?

    • Møde potentielle nye medlemmer ansigt til ansigt
    • Skabe opmærksomhed omkring jeres forening og kommende arrangementer
    • Finde nye frivillige, der kan styrke jeres arbejde i foreningen
    • Netværke med andre foreninger

    I bestemmer selv indholdet af jeres stand

    Vil I lave sjove aktiviteter, vise opvisninger, eller blot fortælle om jeres arbejde? Det er helt op til jer!
    Stande med interaktive aktiviteter plejer at tiltrække stor opmærksomhed, så tænk gerne kreativt og engager de forbipasserende.

    Gratis konkurrencer osv. er selvfølgelig tilladt, men vær opmærksom på, at der ikke må sælges varer, lodsedler mv. fra standende.

    Tilmelding er gratis, men nødvendig

    Tilmeld jeres forening her: Tilmeld arrangement - Login (åbner i ny fane)

    Brugernavn: forening25
    Kodeord: forening25

    Sidste frist for tilmelding er den 18. august 2025.

    Få inspiration til jeres stand

    Guldborgsund Frivilligcenter, Banegårdspladsen 1A, 4800 Nykøbing F. holder åbent hus tirsdag den 12. august kl. 10.00-17.00.
    Kom forbi, hvis I har spørgsmål eller mangler inspiration til at lave en stand, der tiltrækker opmærksomhed.

    Har I spørgsmål?

    Kontakt os gerne via borgerogbranding@guldborgsund.dk, hvis I har spørgsmål om tilmelding, stande, aktiviteter eller andet.

    Ved akutte henvendelser kan nedenstående arrangører kontaktes:

    Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, tlf. 25 18 03 06
    André Andersen, Vores Nykøbing, tlf. 40 18 48 73
    Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, tlf. 51 28 12 05

    Vi glæder os til at se jer til Foreningernes Dag 2025!

    Invitation om workshop om kultur- og idrætspolitik den 11. juni klokken 17.00-19.30

    Den 11. juni klokken 17-19.30 afholder vi den sidste workshop i forbindelse med udviklingen af Guldborgsund Kommunes nye kultur- og idrætspolitik.

    Ved denne workshop skal vi høre Kulturens Analyseinstitut præsentere Guldborgsund kulturprofil, der er udarbejdet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse i marts og april 2025. Vi får desuden et oplæg ved DGI om deltagelse i og tilfredshed med motionstilbud i kommunen. Og endelig bliver der også mulighed for at drøfte og komme med input til det nye udkast til Kultur- og idrætspolitik. 

    Vi har reserveret 20 pladser til modtagere af nyhedsbrevet, som ikke allerede er inviteret eller repræsenteret. Der er aktører fra både kultur- og idrætsområdet, som deltager.
    Er du interesseret i en plads, skal du tilmelde dig via arrangementsportalen. Når alle pladser er optaget, vil du kunne tilmelde dig. 

    OBS. Begræns venligst deltagelse per forening til én deltager, så vi får så mange aspekter af kultur- og idrætsområdet som muligt med. 

    Workshop

    Onsdag den 11. juni 2025, klokken 17-19.30
    Loungen i Guldboxen, Nykøbing F. hallerne, Nørre Boulevard 4A

    Tilmelding

    Tilmelding senest onsdag den 4. juni klokken 12.00

    Vi byder på lidt forplejning, tilmelding er nødvendig.

    Har du spørgsmål til arrangementet, så skriv til Kennet Nordstrøm på mail keno@guldborgsund.dk eller ring på 2518 2618 eller Mads Winther på mail mwsv@guldborgsund.dk eller ring på 2518 0399.

    De bedste hilsner,
    Ole K. Larsen,
    Formand for Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget

    Katrine Burmann,
    Næstformand for Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget

    Nu åbner Kulturstrømmens pulje - søg støtte til dit fællesskab

    Har du en idé, der skaber fællesskab gennem kunst og kultur?
    Så er det nu, du kan få støtte til at gøre den til virkelighed.

    Kulturstrømmens pulje er åben for projekter, der styrker fælleskaber og frivillighed - og involverer børn og/eller unge.


    Puljen favner både etablerede aktører og nye ildsjæle, og vi støtter også prøvehandlinger og kreative eksperimenter.


    Du kan søge mellem 5.000 og 50.000 kroner til materialer, aktiviteter, markedsføring, transport eller professionel hjælp.

    Ansøgningsfristen er den 26. maj 2025 klokken 23.59

    Læs mere om puljen og hvordan du søger via dette link (åbner i nyt vindue)

    Har du spørgsmål eller brug for sparring?

    Kontakt Diana Gerlach, Kulturkonsulent på 2518 1896 eller mail dg@guldborgsund.dk

    Bliv Kulturpas-aktør i Det Landsdækkende Kulturpas

    Vær med til at byde de unge velkommen i Kultur, fritid- og idrætslivet.

    Kulturpas skal skabe bedre forudsætninger for, at unge mellem 15-24 år, som står uden uddannelse og arbejdsliv, bliver en del af samfundets kultur-, forenings- og idrætsfællesskaber og på sigt får lyst til og mod på at starte i uddannelse og/ eller i job.

    Unge i målgruppen for kulturpas kan fra sommeren 2025 få et digitalt kulturpas, som kan bruges som betalingsmiddel til f.eks. koncerter, idrætsforeninger, museumsbesøg osv. Det er et "prepaid" kort, hvor der bliver betalt 1.000 kr. i 2025 og i 2026. 

    For at de unge skal kunne bruge deres kulturpas hos jer, skal I først ansøge om at blive kulturpasaktør hos Slots- og Kulturstyrelsen. Det koster jer ikke noget at være med. 

    Der er ingen deadline for tilmelding, men vi vil gerne have så mange muligt med fra starten, så de unge har et bredt tilbud at vælge mellem i hele landet. 

    På siden her (åbner i nyt vindue) finder I information og vejledningsmateriale til ansøgningen. Læs det grundigt igennem, før I påbegynder jeres ansøgning.

    Bemærk venligst Guldborgsund Kommune har sit eget Kulturpas, hvor 4 kulturaktører hvert år tilbyder gratis kulturoplevelser til kommunens børn, unge og deres familier. Nu har Slots- og Kulturstyrelsen igangsat et nationalt kulturpas målrettet unge mellem 15 og 24 år uden for uddannelse- og arbejdslivet. Der er således tale om to forskellige kulturpas - og invitationen ovenover vedrører det nationale kulturpas for unge.

    Nordea-fonden - Unge puls-pulje

    Nordea-fonden uddeler 40 millioner kroner til projekter, der vil styrke ungefællesskaber i idrætslivet.

    Midlerne kan gå til alt fra ny indretning, grej, bedre faciliteter og fællesskabsskabende aktiviteter for børn og unge. Alt sammen noget, der understøtter sociale mødesteder, som børn og unge kan bruge før og efter træning.

    Idrætsforeninger kan søge om støtte fra 200.000 kroner og op til 1 million kroner.

    Ansøgningsfristen er lige om hjørnet - den 3. juni klokken 16.00, for at være helt præcis - så skynd jer at sende os en ansøgning.

    Søg nu eller læs mere på Nordea-fonden.dk/Ung-puls-puljen (åbner i nyt vindue)

     

    Aktiv Sommer 2025 - Sidste frist for tilmelding af aktiviteter søndag 

    Tilmeld jeres forening med aktiviteter til Aktiv Sommer senest søndag den 4. maj

    Vil I være med til at skabe en sjov og aktiv sommer for børn i Guldborgsund Kommune?  På søndag lukker tilmeldingen af aktiviteter til Aktiv Sommer 2025, hvor jeres forening kan bidrage  med spændende aktiviteter og samtidig få mulighed for at tiltrække nye medlemmer.

    Fire gode grunde til at deltage: 
    - Vis jeres forening frem
    - Skab uforglemmelige oplevelser
    - Modtag tilskud til aktiviteter
    - Få flere medlemmer

    Aktiv sommer er for børn i 00.-9. klasse, og aktiviteterne skal udbydes indenfor enkelt eller alle  klassetrin, vare mindst 2 timer og afholdes i skolernes sommerferie (uge 26-32). I kan få 250 kr. i  tilskud pr. aktivitetstime samt op til 150 kr. pr. elev til materialer.

    Læs mere på linket her (åbner i nyt vindue), og gør jeres forening klar til en aktiv sommer! 

    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på aktivsommer@guldborgsund.dk, eller 5473 1667.

    Søg tilskud til offentlige udendørsfaciliteter 

    Folkeoplysningsudvalget har besluttet at yde tilskud til foreninger, der passer og vedligeholder  mountainbikespor, løbestier og andre offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes motion.

    Formål:
    Tilskuddet har til formål at understøtte drift og vedligehold af offentlige udendørsfaciliteter, der  understøtter mulighederne for at dyrke idræt og motion i naturen.

    Hvem kan søge?
    Folkeoplysende foreninger og selvorganiserede grupper, har mulighed for at søge tilskud til drift og  vedligeholdelse, af offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes idræt og motion i naturen. Det er muligt at søge om tilskuddet én gang årligt. Ansøgningerne bliver behandlet af Folkeoplysningsudvalget løbende.

    Hvordan søger man?
    Der kan søges via følgende link (åbner i nyt vindue)

    Ved spørgsmål kontakt: Johan Vest, Foreningskonsulent, joev@guldborgsund.dk, 2518 0308 

    Mangler din forening et mødested?

    Mangler din forening et mødested til en generalforsamling, bestyrelsesmøder eller andre  foreningsaktiviteter, så råder Guldborgsund Kommune over flere lokationer rundt om i kommunen,  hvor der er mødelokaler og andre faciliteter som foreninger kan låne.

    Kommunen råder bl.a. over følgende foreningshuse:
    • Saxenhus i Sakskøbing
    • Nysted Gl. Rådhus
    • Kettinge Fritidscenter
    • Stubbekøbing Gl. Rådhus
    • Gedser Idræts- og medborgerhus
    • Virkethus
    • Ældre Sagens hus i Nykøbing F. 

    På Saxenhus er der desuden et par mindre lokaler ledige til 100% råderet.

    Vil din forening høre mere om mulighederne for lån af lokaler, kan I kontakte os på  booking1@guldborgsund.dk eller 5473 1666.

    Nordea Fonden - Vi synger sammen

    Drømmer I om at synge mere sammen i jeres forening? Med Nordea-fondens nye sangpulje på 10 mio.  kr., har I mulighed for at søge om støtte til sangaktiviteter og højskolesangbøger, som kan sætte gang  i fællessangen.

    I kan søge op til 5.000 kr. til at afholde en fællessangsaktivitet og/eller I kan søge op til 10.000 kr. til  indkøb af en sangpakke fyldt med højskolesangbøger. Samlet kan der søges op til 15.000 kr. pr.  projekt.

    Puljen er åben og kan søges løbende, indtil den er tømt. Når I har sendt jeres ansøgning, kan I  forvente svar inden for fire uger.

    Før der søges i puljen, er det vigtigt at sætte sig godt ind i puljens kriterier. Læs mere om pulje og søg  den på siden her.

    Hvis I har spørgsmål til puljen, kan I skrive til Nordea Fonden på visyngersammen@nordeafonden.dk.

    Ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter til sæson 2025-2026

    Det er nu, den kommende sæson 2025-2026 skal planlægges, og det er tid til at foreninger skal søge om tider i haller, gymnastiksale og andre faciliteter. 

    Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;

    • Ansøgninger skal foretages senest torsdag d. 1. maj 2025
    • Bookingsystemet bliver åbnet for ansøgninger fra tirsdag d. 1. april 2025.  

    I henhold til vejledning for lån af lokaler, er følgende procedure gældende for sæsonudlån:

    • Foreninger skal senest den 1. maj 2025, have ansøgt om ønsker til sæsonudlån af faciliteter til den kommende sæson,
    • Brugere og halinspektører fordeler endelige haltimer ved møde, som afholdes i perioden 2.-20. maj 2025. Halinspektør indkalder til møde,
      • Nysted Sportscenter afholder fordelingsmøde mandag d. 5. maj kl. 19.00 i Kettingehallens cafeteria.
      • Gedser Idræts- og Medborgerhus og Væggerløse Hallen afholder fordelingsmøde torsdag d. 8. maj kl. 16.30 i Væggerløse Hallens cafeteria.
      • Horbelev, Horreby og Stubbekøbing hallerne afholder fordelingsmøde mandag d. 12. maj kl. 16.30 i Stubbekøbing hallens mødelokale.
      • Nykøbing F. og Ejegod hallen afholder fordelingsmøde mandag d. 19. maj kl. 18.00 i Loungen v/ Guldboxen. 
    • Ved uenighed mellem brugere og halinspektør, oversendes sagen straks til Folkeoplysningsudvalget, som kan træffe afgørelse om fordeling af tider senes på deres junimøde d. 24. juni 2025.
    • Endelig fordeling tilpasses i kommunens bookingsystem af halinspektøren senest 23. maj 2025.
    • Brugerne får skriftlig besked om tildelte timer senest 1. juli 2025.

    OBS - Ansøgene timer skal være inklusiv tid til klargøring og oprydning. Man råder kun over en facilitet i det tidsrum den er tildelt i, og kan dermed ikke få adgang før, eller blive i faciliteten efter tildelt tid. 

    Ansøgningerne skal ske via kommunens bookingsystem. 
    (Der kan kun opnås adgang til bookingsystemet, his foreningen har opfyldt alle de krav, der er til foreningen i Tilskuds- og Foreningsportalen (fx børneattesterklæring m.m.))

    Foreningens kontaktperson er automatisk oprettet med adgang.
    Brugernavn til bookingsiden = kontaktpersonens registrerede e-mail.
    Ved glemt adgangskode, tryk på 'Glemt adgangskode'.

    For ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter, skal der i under 'Emner til behandling' på forsiden af bookingportalen vælges '2025/2026 sæsonbooking - haller sale m.m.'.

    Ansøgning om klasse-/faglokaler i kommunens folkeskoler til sæson 2025-2026  

    Det er nu, den kommende sæson skal planlægges, og det er tid til, at foreninger skal søge om tider i klasse-/faglokaler på kommunens folkeskoler. 

    Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;

    • Ansøgninger skal foretages senest søndag d. 1. juni 2025.

    Ansøgninger skal indsendes via onlineformular, som kan findes her (åbner i nyt vindue).

    I øvrigt henvises der til retningslinjerne for lån af offentlige lokaler, som kan findes her (åbner i nyt vindue).

    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på booking1@guldborgsund.dk, eller 5473 1666

    Undersøgelse om Guldborgsund Kommunes kulturliv

     Guldborgsund Kommune har sendt et spørgeskema om kommunens kulturliv til 12.000 borgere via e-boks, og vi har brug for dine svar. 

    Har du tjekket din e-boks?

    Guldborgsund Kommune har et stærkt kulturliv, der skaber sammenhold og fællesskaber. Vi ønsker at blive endnu klogere på borgernes oplevelser og brug af kulturlivet, og derfor undersøger og kortlægger vi - sammen med Kulturens Analyseinstitut - borgernes brug af kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter i kommunen. 

    Dine svar er vigtige, uanset om du benytter kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter eller ej. Vi vil bruge resultaterne af undersøgelsen til at videreudvikle kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter. Spørgeskemaet sendes ud i forbindelse med udviklingen af en ny Kultur- og idrætspolitik i Guldborgsund Kommune. Kultir- og idrætspolitikken er færdig til efteråret, og den udvikles blandt andet sammen med kommunens centrale kultur- og idrætsaktører, gennem en række workshops. Spørgeskemaet skal sikre en solid data og viden, der kan være med til at skabe fokus og retning for kommunens kulturliv de kommende år. 

    Dette bruger vi undersøgelsen til;
    Alle dine indtastede svar vil blive behandlet anonymt af Kulturens Analyseinstitut, og de samlede besvarelser samles i et fælles datagrundlag/en rapport til Guldborgsund Kommune. Resultaterne vil indgå i kommunens arbejde med en ny Kultur- og idrætspolitik, der er færdig i efteråret 2025. Denne skaber grobund for den videre retning og udvikling af kulturlivet i hele kommunen. 

    Om Kultur- og idrætspolitikken;
    Kultur- og idrætspolitikken skal skabe fokus og retning for kommunens kultur- og idrætsliv i en 4-årig periode. Arbejdet er igangsat at Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget, og i processen involveres relevante kultur- og idrætsaktører, i en række workshops, og forventes færdig i efteråret 2025. 

    Bonusinfo - Vi trækker lod om 5 gevinster á to biografbilletter til Nordisk Film Biografer, blandt besvarelserne. 

    Vi glæder os til at se jeres svar. 

    Har du spørgsmål;
    Hvis du oplever tekniske problemer med din besvarelse, kan du kontakte Jesper Kromann-Larsen, Facticom på mail - jkl@facticom.com
    Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte kulturkonsulent Diana Gerlach på mail - dg@guldborgsund.dk 

    SparNord Fonden frivillighedspulje 

    Med frivillighedspuljen har SparNord Fonden afsat 10 mio. kr. til lokale foreninger. 

    Formålet med den lokale del er, at støtte engagement og modtagelse af flere frivillige i lokale foreninger, samt initiativer der skal give de eksisterende frivillige lyst til at fortsætte i foreningsarbejdet. 

    Der kan søges op til 200.000 kr., og projekterne skal have et lokalt formål, og styrke frivillighed i foreninger gennem rekruttering og fastholdelse af frivillige. Der kan ansøges om midler til aktiviteter som fx kurser, workshops og fællesarrangementer i det lokale foreningsarbejde.

    Ansøgningsfristen til puljen er d. 10. april 2025. 

    Læs mere om puljen og ansøg på denne side (åbner i nyt vindue).

    Aktiv Sommer 2025

    Sæt kryds i kalenderen – Tilmeld jeres forening til Aktiv Sommer fra 28. marts
    Vil I være med til at skabe en sjov og aktiv sommer for børn i Guldborgsund Kommune? Fra den 28. marts åbner vi for tilmeldinger til Aktiv Sommer 2025, hvor jeres forening kan bidrage med spændende aktiviteter og samtidig få mulighed for at tiltrække nye medlemmer.

    Fire gode grunde til at deltage

    • Vis jeres forening frem
    • Skab uforglemmelige oplevelser
    • Modtag tilskud til aktiviteter
    • Få flere medlemmer

    Aktiviteterne skal være for børn i 0.-9. klasse, vare mindst 2 timer og afholdes i skolernes sommerferie (uge 26-32). I kan få 250 kroner i tilskud per aktivitetstime samt op til 150 kroner per elev til materialer.

    Husk at skrive datoen i kalenderen – tilmeldingen åbner 28. marts!

    Læs mere på Aktiv Sommers hjemmeside (åbner i ny fane), og gør jeres forening klar til en aktiv sommer!

    Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på aktivsommer@guldborgsund.dk, eller på telefon 54 73 16 67.

    Kom til Foreningernes Dag 2025, og vis hvad jeres forening kan!

    Kære foreninger i Guldborgsund Kommune

    Foreningslivet er en vigtig del af vores lokalsamfund, og nu har I igen chancen for at vise, hvad netop jeres forening kan tilbyde! Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing og Guldborgsund Kommune inviterer jer til at deltage i Foreningernes Dag 2025.

    Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september.

    Foreningernes Dag finder sted lørdag den 13. september 2025 kl. 10.00-15.00, hvor vi sammen skaber en festlig og inspirerende dag fyldt med liv, aktiviteter og fællesskab.


    Hvorfor deltage?

    • Mød potentielle nye medlemmer ansigt til ansigt
    • Skab opmærksomhed omkring jeres forening og kommende arrangementer
    • Find nye frivillige, der kan styrke jeres arbejde i foreningen
    • Netværk med andre foreninger

    I bestemmer selv indholdet af jeres stand

    Vil I lave sjove aktiviteter, vise opvisninger, eller blot fortælle om jeres arbejde? Det er helt op til jer! Stande med interaktive aktiviteter plejer at tiltrække stor opmærksomhed, så tænk gerne kreativt og engager de forbipasserende.
    Gratis konkurrencer osv. er selvfølgelig tilladt, men vær opmærksom på, at der ikke må sælges varer, lodsedler mv. fra standende.


    Tilmelding er gratis, men nødvendig

    Tilmeld jeres forening her: Tilmeld arrangement - Login (åbner i ny fane)
    Brugernavn: forening25
    Kodeord: forening25


    Sidste frist for tilmelding den 18. august 2025


    Få inspiration til jeres stand

    Guldborgsund Frivilligcenter, Banegårdspladsen 1A, 4800 Nykøbing F. holder åbent hus
    tirsdag den 12. august kl. 10.00-17.00.
    Kom forbi, hvis I har spørgsmål eller mangler inspiration til at lave en stand, der tiltrækker opmærksomhed.


    Har I spørgsmål?

    Kontakt os gerne via borgerogbranding@guldborgsund.dk, hvis I har spørgsmål om tilmelding, stande, aktiviteter eller andet.


    Ved akutte henvendelser kan nedenstående arrangører kontaktes:
    Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, tlf. 25 18 03 06
    André Andersen, Vores Nykøbing, tlf. 40 18 48 73
    Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, tlf. 51 28 12 05

    Vi glæder os til at se jer til Foreningernes Dag 2025!

    Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer til seminar om foreningernes fremtid

    Hvordan ser din forening ud om 5 år?

    Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer alle foreninger i Guldborgsund Kommune til et seminar hvor vi arbejder med et kig ind i fremtiden. Med fokus på at blive en attraktiv forening for frivillige i fremtiden.

    Temaet er "Hvordan ser din forening ud om 5 år?"

    Seminaret afholdes lørdag den 12. april fra kl. 9.00-15.00, i Kulturgården, Eriksdalsvej 29, 4871 Horbelev.

    Program:
    Kl. 09.00 Velkomst og morgenmad
    Kl. 09.15-12.00 Intro til nyeste tendenser og trends
    Kl. 12.00-12.30 Frokost
    Kl. 12.30-14.30 Fem generationer under samme tag – hvad giver det os af muligheder?
    Kl. 14.30-15.00 Opsamling og handleplan


    Seminaret er gratis, men kræver tilmelding.

    Vi håber at I har lyst til at deltage.

    Ved spørgsmål kontakt GSIR. Kontakt oplysninger kan findes via dette link (åbner i nyt vindue).

    Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem 

    Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.

    Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.

    Årlig godkendelse af børneattesterklæring 

    HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN

    Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.

    Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen. 

    Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.

    Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”

    Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025

    Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.

    Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret

    Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
    Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)

    Registrering af lokaleoplysninger for 2025

    Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.

    Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.

    Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025

    Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:

    Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).

    • Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.

    Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.

    • Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
    • Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes. 
    • Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
    • Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.

    HUSK!
    Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
    Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024

    Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for

    • Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år. 
    • Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler

    Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.

    HUSK!
    Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen. 
    Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.

    Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024

    I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.

    Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.

    Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?

    1. Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning. 
    2. Dokumentet udskrives.
    3. Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    4. Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
    5. Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen

    Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.

    Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.

    CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse 

    Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.

    Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.

    Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.

    Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
    Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)

    Lukket mellem jul og nytår 

    Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025. 

    Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.

     

    På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.