Gå til hovedindhold

Sprogvurdering i børnehaveklassen

Alle børn som er indskrevet i en børnehaveklasse, vurderes med hjælp af et særligt system, der er udviklet af Rambøll.

Indhold

    Formål med Sprogvurderingen

    Inden børn når skolealderen, gennemgår de en enorm sproglig udvikling, og i skolen møder de nye sproglige udfordringer. En sprogvurdering skal sikre et godt sprogligt afsæt for elevernes skolegang.

    Jf. folkeskolelovens § 11, skal der gennemføres en obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen. Sprogvurderingen bruges til planlægning af undervisningen. Det sker med udgangspunkt i Fælles Mål for børnehaveklassen og det enkelte barns sproglige kompetencer og forudsætninger.

    Opfølgning på sprogvurderingen

    Resultaterne af sprogvurderingen skal bruges til at tilpasse undervisningen til elevernes kompetencer og forudsætninger. På baggrund af resultaterne kan der iværksættes særlige sproglige tiltag som er tilpasset eleverne (elevgrupper og enkelte elever).

    Resultaterne kan forklares ved en skole-hjem samtale.


    Videregivelse af oplysninger

    Sprogvurderingerne vil løbende blive udleveret til Børne- og Undervisningsministeriet i personhenførbar form. Oplysningerne anvendes kun til statistik og forskning, jævnfør lovgivningen om databeskyttelse.

    Data leveres af Rambøll direkte til Børne- og Undervisningsministeriet. Ministeriet er Dataansvarlig og dermed forpligtet til, at behandle personoplysninger i henhold til gældende lovgivning.