Sundhed
Sygdom

Kursus for pårørende til borgere med demens

Når et menneske får en demenssygdom forandrer det dagligdagen, både for den der er syg, og for den nære familie og venner.

Mange pårørende yder en stor indsats som omsorgsgivere, men det kan være svært, især hvis man føler, at man mangler viden, eller at man står alene med opgaven.

Derfor tilbyder Guldborgsund Kommune et kursusforløb for pårørende til borgere med demenssygdomme, som både giver viden om demens og konkrete redskaber, der kan lette samværet i dagligdagen. Der vil også være mulighed for at danne netværksgrupper med andre pårørende, hvor I kan støtte hinanden.

Kurset består af tre aftener med forskellige temaer.

Opstart er den 29. oktober.

Hvem kan deltage?

Pårørende til borgere i Guldborgsund Kommune, der har en demensdiagnose.

Vi ser meget gerne, at flere pårørende fra samme familie deltager i kurset, fx en ægtefælle og et barn eller en nær ven af familien, så I kan støtte hinanden.

Kurset er gratis, og pårørende behøver ikke at bo i Guldborgsund Kommune.

Tilmelding til kurset skal ske senest den 20. oktober 2024 til:

Fællessekretariatet for plejeområderne, telefon 54 73 24 00.

Tilmelding gælder hele kursusforløbet, der er ikke mulighed for kun at tilmelde sig til et enkelt tema.

Hvor og hvornår?

Kurset holdes på Rådhuset, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.

Dørene er lukkede, når I kommer, fordi det er uden for rådhusets åbningstid, men demenskoordinatorerne sørger for at lukke jer ind.

Mødetid er kl. 18.30 – 21.00, så der er god tid til både oplæg og til at stille spørgsmål undervejs, og en pause, hvor man kan lære hinanden at kende.

Der vil være let forplejning i pausen.

NB: Hvis din ægtefælle/samboende er utryg ved at være alene, eller du er bekymret herfor, er der mulighed for afløsning i hjemmet. Kontakt din lokale demenskoordinator.

Kursets formål

Formålet med kurset er, at I som pårørende oplever, at I får:

• Hjælp til at se mennesket bag demenssygdommen og til at se mulighederne i nuet, så I kan hjælpe jeres nærtstående med at bevare livsglæde og selvværd på trods af sygdommen
    • Større viden om demenssygdomme, sygdomsforløb og behandlingsmuligheder
    • Metoder til at kommunikere og være sammen med jeres nærtstående med demens på en anerkendende og positiv måde
    • Mulighed for at tale åbent om de ting, der er svære, med andre, der er i samme situation
    • Støtte til at erkende jeres egne behov som pårørende, så I kan bede om hjælp, når det er nødvendigt
    • Professionel vejledning og information om kommunens tilbud, fx aflastning, aktivitetsmuligheder og hjælpemidler.

Kursets indhold

Kurset består af tre moduler med forskellige oplægsholdere, som vil fortælle om en bred vifte af emner:

29. oktober: Demenssygdomme

Læge Helene Boesgaard Petersen beskriver forskellige demenssygdomme, og hvordan adfærd og behov kan ændre sig i et sygdomsforløb.

12. november: Hverdagen med demens

Demenskoordinatorerne fortæller om aktiviteter og samværsformer, der fremmer trivsel og velbefindende for mennesker, der har fået en demenssygdom.

Demenskoordinatorerne sørger også for, at I kommer godt i gang, hvis der er ønsker om at etablere en eller flere netværksgrupper.

Demenskoordinatorerne fortæller om ansøgning og visitation til praktisk hjælp og personlig pleje, ældre- og plejeboliger samt samtykke.

Der vil være et kort indlæg om fremtidsfuldmagter og værgemål.

26. november: Når tabet kommer i etaper - Livet som pårørende

Når en demensdiagnose bliver stillet, kan man ofte se ind i et langvarigt sygdomsforløb, der er præget af tab af flere og flere færdigheder. Nogle har brugt ordet ”ventesorg” om den sorg, som pårørende til personer med en demenssygdom kan føle.

Sognepræst Lisbeth Mannerup Nielsen vil fortælle om nogle af de sorger, frustrationer og glæder, man kan opleve som pårørende til en person med en demenssygdom, og om hvordan livet kan være meningsfuldt, selvom det gør ondt og indimellem kræver hårdt arbejde.

Guldborgsund Kommunes demenskoordinatorer svarer på de sidste spørgsmål samt evaluerer kurset.