Er din vej offentlig eller privat fællesvej?

Bliv klogere på forskellen mellem de forskellige typer veje.

Kommunens veje har forskellig status.

På hjemmesiden: ”Den Centrale vej -og stifortegnelse” (CVF), kan du se om din vej er offentlig vej, privat fællesvej eller privat vej

Bemærk! Private fællesveje på landet, er kommunen ikke forpligtet til at registrerer og der kan være veje i byområder vi ikke har fået registreret digitalt, du kan altid ringe og forhøre dig hos kommunen.

Klik her for at komme til CVF (nyt vindue)

Her kan du læse noget om, hvad det betyder i praksis.

På offentlige veje og stier er det kommunen eller staten, der har ansvaret for, at de er i god og forsvarlig stand. Grundejere der bor ud til en offentlig vej eller sti har ansvaret for at feje og holde fortovet fri for sne, is, ukrudt, affald og udhængende grene.

Private fællesveje og fællesstier er ejet af private, men med den særlige betingelse, at alle må benytte dem, dog gælder at som udgangspunkt må færdsel kun ske på cykel eller til fods og der kan der være undtagelser, se eventuelt privatvejsloven. De kan være ejet af grundejerne ved vejen, en grundejerforening eller en tredje part.

Grundejere ud til en privat fællesvej eller fællessti har ansvar for at renholde og snerydde både fortov, sti og kørebane (ud til midten af vejen). Grundejerne kan desuden søge om tilladelse til, for egen regning, at ændre på vejens indretning og udstyr, f.eks. med bump og vejtræer

En privat vej eller sti ligger i et privatejet område, og der er ikke nødvendigvis adgang for alle. Fører vejen til et fortidsminde eller Naturområde, skal der dog være adgang for gående.

Private veje er i modsætning til private fællesveje ikke underlagt kommunens myndighed. Derfor kan grundejeren uden tilladelse fra kommunen og for egen regning ændre på vejens indretning og udstyr. Det kan dog kræve tilladelse fra politiet.

Det er grundejeren, der har ansvaret for, at en privat vej eller sti bliver fejet, vedligeholdt og ryddet for sne.

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan du læse mere:

Klik her for at se hvor du må færdes (nyt vindue)

Center for Teknik & Miljø

Trafik