Parkering i kommunen, P-pladser, handicapparkering

Her finder du information om parkering i kommunen, P-pladser og handicapparkering

For at sikre en god fremkommelighed, herunder mulighed for at finde en offentlig p-plads i nærheden af bestemmelsesstedet, er der indført parkeringsrestriktioner på nogle p-pladser - fortrinsvis i bymidter.

Vores p-vagt har til opgave at sørge for, at standsning og parkering på veje og p-pladser ved sygehus, indkøbscentre, arbejdspladser og beboelsesområder fungerer på bedste måde og i overensstemmelse med de gældende regler.

Der er parkeringslempelser for biler med parkeringskort udstedt af Danske Handicaporganisationer.

Betingelser

Betingelsen for at benytte de reserverede p-pladser er, at bilen er forsynet med et parkeringskort udstedt af Danske Handicaporganisationer. Kortet skal ligge synligt i bilens forrude.

Ønsker man et parkeringskort, skal man kontakte Danske Handicaporganisationers Brugerservice på telefon 36 75 17 93 i tidsrummet klokken 10.00-12.00.

Parkeringskortet giver følgende rettigheder på offentlige områder

• Parkering i indtil 15 minutter på steder hvor alene af- og pålæsning er tilladt, steder med parkeringsforbud, og gågader i det omfang ærindekørsel er tilladt.
    • Parkering i max. 1 time på steder, hvor der er 15 eller 30 minutters parkering tilladt, medmindre der på skiltet med handicapsymbolet er angivet en tidsbegrænsning. I givet fald skal dette følges, og p-skiven indstilles.
    • På steder med 1, 2 eller 3 timers tilladt parkering kan der parkeres ubegrænset.

Vi har regler for tomgangskørsel. De gælder i hele kommunen.

Reglerne er lavet for at begrænse motordrevne køretøjer i at holde med motoren i gang.

Find reglerne her (nyt vindue).

Andre køretøjer var parkeret som mit, men de er ikke blevet pålagt en parkeringsafgift?

Ifølge Færdselsloven har ulovlig parkering af andre køretøjer ikke betydning for din parkeringsafgift.

Må jeg parkere med to hjul på fortovet?

Ja, i Guldborgsund Kommune må man gerne parkere delvist på fortovet i køretøjets længderetning og maksimalt to hjul på fortovet.

Der skal ved delvis parkering på fortov være muligt at passere køretøjet.

Køretøjer med en totalvægt på 3500 kg eller mere, må fortsat ikke standse eller parkere på fortov.

Kan jeg få nedsat min parkeringsafgift?

Nej, det er ikke muligt at nedsætte beløbet heller ikke hvis du er studerende eller pensionist.

Kan jeg afdrage på en parkeringsafgift?

Hos Opkrævningen kan du høre om dine muligheder for at indgå en afdragsordning.

Guldborgsund Kommune Opkrævning kan kontaktes på telefon nr. 54731146

Center for Teknik & Miljø

Parkering

Parkvej 37