Offentlig høring af forslag til rammelokalplan 225 og kommune tillæg nummer 25 - Vækstkvarter
Frist den 19. februar 2024
Forslag til rammelokalplan 225 og kommune tillæg 25.
Der har siden 2012 været arbejdet for en omdannelse af erhvervsområdet omkring Englandsvej. Med vedtagelsen i 2022 af Lokalplan 209 for boliger på den tidligere DLG-grund er denne omdannelse nu for alvor skudt i gang. Det medfører et behov for en sammenhængende planlægning for erhvervsområdet, der skal sikre attraktive udviklingsmuligheder for alle grundejere i området. Der er derfor udarbejdet en såkaldt rammelokalplan, der regulerer:
- områdets anvendelse højder
- tætheder for ny bebyggelse
- grønne områder af en høj kvalitet
- veje og stier, der understøtter sikker færdsel for bløde trafikanter. Heriblandt skal rammelokalplanen sikre en fremtidig etablering af sidste del af en stiforbindelse fra Østerbro til Guldborgsund
Der er forud for udarbejdelsen af planforslagene blevet afholdt en forhøring, hvor det har været muligt at komme med forslag og ideer til planlægningen. Der er i den forbindelse også afholdt et borgermøde. Der indkom ingen høringssvar. På borgermødet, der blev afholdt i den forbindelse, er der indsamlet en lang række input, der har indgået i den videre planlægning. En opsamling på borgermødet er at finde i hvidbog for forhøring.
Kommuneplantillæggets indhold
Med kommuneplantillægget udlægges området til byomdannelsesområde. Det betyder at kommunen har muligheder for at give virksomheder i området en overgangsperiode på op til 8 år til at tilpasse deres virksomhedsdrift til at overholde de miljøkrav der følger af at være nabo til boliger. Det betyder også at kommunen kan sikre at der etableres en grundejerforening for området.
Kommuneplantillægget omfatter også en tilpasning af kommuneplanrammen så den tilladte maksimale bygningshøjde hæves fra 16 til 20 meter – fra 4 til 5 etager. Rammelokalplanen afgrænser nærmere hvor i området, der må bygges i maks. højde. Kommuneplanrammens anvendelse og bebyggelsestæthed tilpasses ligeledes så det er i overensstemmelse med kommunens intentioner om at området kan omdannes til boliger og blandede byformål.
Lokalplanens indhold
Rammelokalplanens anvendelse
Rammelokalplanen skal sætte rammen om de næste mange års løbende omdannelse af erhvervsområdet. Lokalplanen indeholder derfor brede anvendelsesmuligheder for området, da det kan være svært at forudsige, hvad der kan komme af projektønsker. Fælles for anvendelsesmulighederne er, at de alle er forenelige med at ligge i et boligområde. Rammelokalplanen giver desuden mulighed for en enkeltstående dagligvarebutik centralt i området. I overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer, må den være op til 500 m2.
De eksisterende virksomheder i området er med en enkelt undtagelse i stand til at overholde de støjkrav, der er forbundet med at være nabo til boliger. Kun Viking Busser kan ikke tilpasse deres aktiviteter til at kunne blive i området. Med udpegning af området til byomdannelsesområde er det muligt at dispensere fra støjkravene i ca. 8 år, så virksomheden har tid til f.eks. at flytte til en anden lokation.
Rammelokalplanens muligheder for ny bebyggelse
Arbejdet for en omdannelse af området fra erhverv til bolig er baseret på området store potentiale – beliggenheden ved Guldborgsund og Lindeskoven. Rammelokalplanen skal derfor sikre, at flest mulige grunde i området får glæde af mulighederne for udsigt til skov og vand. Samtidig er der eksisterende lave boligbebyggelser mod vest og nord, der skal tages hensyn til.
Rammelokalplanen fastsætter zoner med maksimale højder og tætheder for at sikre omdannelsespotentialet i hele området. De er grundlaget for efterfølgende lokalplaner, der fastsætter bebyggelsens arkitektur og nærmere placering. Maksimale tætheder er fastsat ud fra konkrete grundejerønsker, hvor sådanne foreligger.
Det er kun rammelokalplanens delområde I, der er omfattet af byggeretsgivende bestemmelser i denne lokalplan. I dette område er der arbejdet med en respektafstand og/eller nedtrapning af ny bebyggelse mod eksisterende boliger. Den praksis ønskes videreført i fremtidige lokalplaner for andre delområder.
Etablering af ny infrastruktur
Den eksisterende infrastruktur i området bærer præg af den nuværende anvendelse til erhverv. Der er hverken fortove eller cykelstier i området. Med omdannelsen er det nødvendigt at ombygge de eksisterende kommunale veje til at imødekomme bløde trafikanter.
Gennem området skal løbe den sidste etape af stiprojektet ”Det Vilde Strøg”. Denne er allerede etableret nord for Gedserbanen på boligforeningernes arealer.
Grønne kvaliteter i området
Der er i rammelokalplanen arbejdet videre med tidligere masteplaners ambitioner for et område med grønne kvaliteter. Fælles friarealer skal efter lokalplanen udformes, så natur- og landskabskvaliteter fra henholdsvis Gulborgsund og Lindeskoven trækkes ind i området.
Etablering af grundejerforening
Med udpegning af rammelokalplanens område til byomdannelsesområde i det tilhørende kommuneplantillæg 25, er det muligt at stille krav om etablering af en grundejerforening i området, der kan varetage driften af fælles arealer. De omlagte kommunale vejmatrikler overdrages på sigt til denne grundejerforening som privat fællesvej.
Læs høringsmateriale
Læs forslag til Rammelokalplan 225 - Vækstkvarter (nyt vindue)
Læs forslag til kommuneplantillæg 25 – Vækstkvarter (nyt vindue)
Læs bilag med miljøundersøgelser til Kommuneplantillæg 25 – Vækstkvarter (nyt vindue)
Læs miljøscreening (nyt vindue)
Læs hvidbog fra forhøring (nyt vindue)
Du kan afgive høringssvar ved at sende en mail til plan@guldborgsund.dk senest mandag den 19. februar 2024.
Klagevejledning.
Afgørelsen om at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering kan i henhold til § 48, stk. 3 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageberettigede er jf. lovens § 50:
- miljø- og fødevareministeren
- enhver med retlig interesse i sagens udfald
- landsdækkende foreninger og organisationer, der som formål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen og har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål, og som repræsenterer mindst 100 medlemmer.
Klagen skal indsendes via Miljø- og Fødevareklagenævnet klageportal. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen. Guldborgsund Kommune gør opmærksom på, at der som udgangspunkt opkræves gebyr for at indgive en klage.
Du kan læse nærmere om gebyr, sagsbehandlingstider mv. i vejledningen på Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmeside. Miljø- og Fødevareklagenævnet vil som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis man ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal man sende en begrundet anmodning til Guldborgsund Kommune. Guldborgsund Kommune videresender herefter anmodningen til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt anmodningen kan imødekommes. Klagefristen er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er offentliggjort jf. lovens § 51. Afgørelsen kan desuden prøves ved en domstol. Søgsmålet skal være anlagt inden 6 måneder efter at afgørelsen er offentliggjort jf. lovens § 54.
Se klagevejledning (nyt vindue)