Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Guldborgsundlinjen bygger bro og forbinder kommunale indsatse

Hvor henvender du dig, når du måske bare trænger til en lille, hjælpende hånd, så du selv kan mestre egen tilværelse? Det søger Guldborgsundlinjen at være svaret på.

28. dec. 2022

Indhold

    Siden 1. september 2021 har Guldborgsund Kommune via projektet ”Guldborgsundlinjen” arbejdet målrettet med de tidlige, forebyggende indsatser på Socialområdet i Guldborgsund Kommune.  

    Guldborgsundlinjen baserer sig på den rehabiliterende grundtanke som blandt andet indebærer, at borgerne skal have hjælp, når de har brug for det, og at det er borgerens udfordringer der er omdrejningspunktet for den hjælp og støtte der gives. Dette indebærer blandt andet rådgivning og vejledning i forhold til konkrete, praktiske, økonomiske, sociale eller psykiske problemer.  

    "Borgeren kan komme ind fra gaden og få anonym rådgivning. Der er også mulighed for korte støtteforløb og kurser - et forløb alt efter, hvad den enkelte borger har af behov for, så de kan mestre eget liv. Når man er kommet lidt ud af kurs i livet, kan det være den ”understøttende hånd”, som gør, at de hurtigt kommer tilbage på sporet igen. Og så er Guldborgsundlinjen brobyggende og bindeled mellem mange ting: Jobcenter, Borgerservice, fritidstilbud og meget andet. Kort fortalt sikrer Guldborgsundlinjen tidlig, effektiv og lettilgængelig hjælp, der tager hånd om borgernes udfordringer, inden de vokser sig store. Dette understøtter også socialudvalgsstrategien om tidlig og forebyggende indsats; at vi kan støtte borgerne tidligere og forebygge, at de får det rigtigt svært," fortæller Bodil Pedersen, centerchef for socialområdet.

    Henrik fik smilet tilbage

    ”Jeg har fået smilet tilbage. Det tror jeg ikke, jeg havde fået, hvis det ikke var for den støtte, jeg har modtaget fra Guldborgsundlinjen.”

    Sådan falder ordene fra Henrik. Han var blandt de første, der fik kontakt til Guldborgsundlinjen i efteråret 2021 – og det viste sig at være en rigtig gode idé.

    Smilet er kommet tilbage i ganske bogstavlig forstand. Henrik har nemlig haft problemer med tænderne i årevis. Det har gjort ondt på selvtilliden og mindsket lysten til at smile. Og en angstdiagnose oveni har heller ikke gjort det lettere at komme afsted til tandlægen.

    ”Alt det har jeg fået hjælp med gennem min kontakt hos Guldborgsundlinjen. At komme til tandlæge var umuligt for mig før, min angst gør, at jeg simpelthen ikke kan sidde i offentlig transport. Så jeg er blevet støttet hele vejen,” forklarer Henrik, hvis fulde identitet er Guldborgsund Kommune bekendt.

    På eget initiativ

    Gennem Guldborgsundlinjens første 365 dage er der blevet evalueret på, hvordan og om indsatsen konkret har gjort en forskel for de borgere, som har henvendt sig dertil. Fra 1. oktober 2021 til den 30. september 2022 er der samlet registreret 1838 henvendelser til Guldborgsundlinjen. 

    Af disse er cirka 78 procent sket på borgernes eget initiativ, rundt regnet 18 procent er henvist fra kommunale eller statslige myndigheder, herunder Jobcenter, distriktspsykiatrien og "Voksen Myndighed" samt af pårørende mens de resterende cirka fire procent ikke er angivet.  

    Ulla Houldcroft, gruppeleder i Guldborgsundlinjen, kan berette om et projekt, der fandt sine ben efter en turbulent start, og som har hjulpet mange borgere med stort og småt gennem det sidste år: 

    ”Vi skulle først finde vores fodfæste i forhold til efterspørgslen. Det var noget, der skete undervejs – hvordan får vi formidlet, at vi er her, og hvad vi kan. Det tog tid at få kommunikeret ud. Men da vi var kommet i gang, viste der sig hurtigt et behov og vi fandt vi ud af, hvad vi skulle tilbyde af støtte – vi kigger hele tiden på, hvad den enkelte har af udfordringer, så vi kan understøtte i forhold til det der fylder meget i deres hverdag, deres hoved såvel som sociale liv. Vi tilbyder for eksempel tilgængelighed via telefon såvel som ved åben rådgivning og vejledning samt korte støtte forløb og kurser. Tiltag som skal være med til at understøtte borgerens selvstændighed via hjælp til selvhjælp og altid med borgeren i centrum. Vi er meget opmærksomme på at støtte borgeren i at finde det rette tilbud, der passer til den enkelte, og vi slipper dem ikke, før de er landet det rigtige sted," forklarer Ulla Houldcroft.

    Guldborgsundlinjen drøftes af Socialudvalget. Her vurderes indsatsen, før en eventuel endelig beslutning om, hvorvidt tilbuddet skal være permanent træffes på et senere møde.  

    Kontakt

    Britta Lange

    Telefon: 25181829

    E-mail: bybl@guldborgsund.dk

    Presse- og kommunikationskonsulent

    Andreas Johansen

    Telefon: 25182357

    E-mail: andr@guldborgsund.dk