Det Tværgående Pårørenderåd
Her kan du læse mere om Det Tværgående Pårørenderåd i Bo & Aktivitetstilbud Guldborgsund
Det Tværgående Pårørenderåd
Bo & Aktivitetstilbud Guldborgsund har et Tværgående Pårørenderåd, der består af forpersoner fra de lokale pårørendegrupper.
Der er pt. lokale pårørendegrupper i følgende botilbud:
- Botilbuddet Parkvej.
- Botilbuddet Bryggen.
- Botilbuddet Syrenvænget.
- Autismecenter Guldborgsund.
Det Tværgående Pårørenderåd er et politisk høringsorgan, der i princippet behandler alle områder indenfor Guldborgsund Kommunes længerevarende botilbud (SEL §§ 107 og 108 samt ABL § 105/SEL § 85).
Rådet har til formål at behandle sager, som lederen af Bo- & Aktivitetstilbud Guldborgsund har kompetence til at beslutte, ligesom det også er høringsorgan for politiske beslutninger og lignende sager af mere generel karakter.
Rådet skal høres om udfaldet af socialtilsynets tilsynsbesøg, og dermed have de skriftlige tilsynsrapporter forelagt til udtalelse.
Der er udarbejdet en folder som kort informerer om sammensætningen af rådet, mødefrekvens, rådets opgaver, formål, høring, med mere.
Du er meget velkommen til at rette henvendelse til Det Tværgående Pårørenderåds medlemmer med konkrete spørgsmål eller sager, som du synes rådet bør være opmærksom på.
Link til Det Tværgående Pårørenderåds Forretningsorden.
Link til Vedtægter for det nye pårørendesamarbejde.
Pårørendegrupperne
Pårørendegrupperne i Bo- & Aktivitetstilbud Guldborgsund har til formål at være et forum for dialog mellem brugerne, deres pårørende og kommunen.
Pårørendegrupperne skal således inddrages ved fastlæggelse af retningslinjer for den daglige pleje- og omsorgsindsats på det enkelte botilbud. Pårørendegrupperne er således høringsorgan i forhold til dagligdagen på det enkelte botilbud.
Pårørendegrupperne kan ikke behandle sager vedrørende enkeltpersoner og konkrete medarbejdere. På de enkelte botilbud vælges lokale pårørendegrupper, der har til formål at behandle sager, som den stedlige botilbudsleder har kompetence til at beslutte.
Det Tværgående Pårørenderåd
Forperson
Solveig Rosendahl (datter i Syrenvænget)
Mobil 30 96 52 72
Mail: Solveig.Rosendahl@outlook.dk
Næstforperson
Jane Sørensen (søster på Bryggen)
Mobil 40 41 14 31
Mail: Janesorensen@godmail.dk
Hardy Høj (Søn på Parkvej)
Mobil 22 67 15 17
Mail: hardy.hoej@hotmail.com
Alle er velkomne til at henvende sig direkte til Det Tværgående Pårørenderåd.
Pårørendegrupperne
Parkvej:
- Forperson Hardy Høj
- Jens-Peter Madsen
- Ulla Ebsen
Bryggen:
- Forperson Jane Sørensen
- Mette Møller Jensen
- Anette Opitz
- Troels Stimose
Syrenvænget:
- Forperson Solveig Rosendal
- Bodil Smidt
- Anne-Dorte Hansen
- Leif Hansen
Autismecenter Guldborgsund:
- Forperson (Navn følger)
- Næstforperson (Navn følger)
Hvem bestemmer hvad?
Borgerne er besserwissere.
Vi samarbejder bedst, når vi er i dialog. Vi respekterer medborgerens selvbestemmelse, og at de er en vigtig kilde til viden og løsninger.
Pårørende er personer, som den enkelte medborger selv opfatter som pårørende.
Det er altså medborgeren selv, der beslutter, hvem der er pårørende og knyttes til forskellige processer.
Vi tror på samarbejde
Vi prioriterer og opdyrker det gode samarbejde, og involverer de pårørende, der hvor medborgeren synes, det er relevant og meningsfuldt.
Pårørende kan også være vigtige kilder, når der skal findes gode løsninger. Pårørende har en anden viden om medborgeren, end medarbejderen har, og kan derfor være brobygger, når den enkeltes behov skal mødes.
Når vi kobler personlige relationer med medarbejdernes faglighed, finder vi de bedste løsninger.
Derfor prioriterer vi at kende vores medborgeres livshistorie.
Kommunikation
Lytning & tryghed.
En god kommunikation mellem pårørende og medarbejdere skaber ro og tryghed hos medborgeren.
Alle bidrager til en åben og konstruktiv dialog med en imødekommende tone. Altid med fokus på medborgerens behov.
Der skal altid være plads til at stille spørgsmål. Spørgsmal til medarbejderne fra de pårørende bør opfattes konstruktivt.
En vigtig del af en dialog er at lytte.
Alle må gøre et forsøg på at forstå hinandens synspunkter og anerkende, at vi har forskellige udgangspunkter.
Funderet i faglighed
Medarbejderne forsøger altid at efterleve medborgerens handleplaner. På samme tid er medarbejderne underlagt bestemte rammer for arbejdet. Det gælder blandt andet prioritering af opgaver i hverdagen, faglige hensyn, retningslinjer og lovgivning.
Hav tillid til og forståelse for at medarbejderne udviser dygtighed i beslutninger og handlinger, og at der tages afsæt i fagligt begrundede overvejelser.
Vores ønske er altid at opnå fælles forståelse. Derfor er pårørende velkomne til at spørge ind til de faglige vurderinger.
Båret af tillid
Forudsætningen for et tillidsfuldt samarbejde kræver en gensidig forventningsafstemning om kommunikation, roller og muligheder for indflydelse.
Det er vigtigt, at alle parter har et realistisk billede af medborgerens dagligdag og støttemuligheder, og at aftalerne tager udgangspunkt i medborgerens interesser og behov.
Det er også vigtigt, at støttemulighederne tager udgangspunkt i, hvad medborgeren selv magter.
Alle har ret til et privatliv
I samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere er det vigtigt at anerkende medborgernes ret til selvbestemmelse og privatliv.
Kontakten
Vi anbefaler klare aftaler omkring, hvordan pårørende og medarbejdere kan kontakte hinanden.
Det gælder både navn på relevante kontaktpersoner, hensigtsmæssige tidspunkter og formen. Det kan være godt at aftale om der ønskes telefonopkald, SMS eller mail.
Den aftaleprocedure er især vigtig i akutte situationer.
Handleplanens tilblivelse
Denne handleplan er blevet til i et samarbejde mellem Pårørenderådet og medarbejdere på alle niveauer i Bo & Aktivitetstilbud Guldborgsund Kommune.