Udbud og indkøb
Her findes generel information om Guldborgsund Kommunes udbud og indkøb
Guldborgsund Kommune
Vi vurderer løbende indkøb og service- og driftsformer for at sikre, at de kommunale opgaver bliver løst bedst og billigst.
Vi har et samlet indkøbspotentiale på ca. 300 mio. kr. på varekøb og ca. 1,2 mia. kr. på tjenesteydelser.
Vi benytter os af E-handel og har e-handelssystemet Tellis, som betyder, at en stadig større del af kommunens indkøb vil foregå på basis af E-kataloger.
Udbudsplan
Udbudsplanen omfatter en oversigt over de planlagte udbud som Guldborgsund Kommune og kommunens udbudsfællesskaber konkurrenceudsætter.
Udbudsplanen er dynamisk og nye udbud kan komme til ligesom udbud kan udgå. Oversigten opdateres løbende.
Guldborgsund Kommuneoffentliggør egne udbud her på hjemmesiden. Virksomheder der ønsker at deltage i et udbud, skal selv holde øje med offentliggørelsen på TED databasen og udbud.dk
Anmodning om udbudsmateriale kan først ske, når udbuddet er annonceret.
Klik her for at se gældende udbudsplan.
FUS (Fællesudbud Sjælland)
Guldborgsund Kommune er medlem af FUS, hvor næsten alle kommuner i regionen har en fælles udbudsplan.
Kommunen deltager aktivt i samarbejdet med at udvikle en god dialog til potentielle leverandører til FUS blandt andet ved at benytte en dialogportal, hvor alle interesserede virksomheder kan være med til at bidrage med deres markeds kendskab inden et udbud finder sted.
Vi har herudover på nogle områder valgt at lave egne udbud på områder hvor markedet, geografier eller andet tilsiger, at det er mest hensigtsmæssigt at udbyde selv.
Landsdækkende udbud
Regeringen og KL har desuden indgået en regeringsaftale om, at der skal laves en række centrale forpligtende aftaler med udgangspunkt i en øget standardisering, koordinering, og forpligtelse på volumen for kommunerne samlet.
Disse forpligtende aftaler som indgås efter udbud deltager vi som udgangspunkt i.
Se de forpligtende aftaler her.
Bygge- og anlægsarbejder
For bygge- og anlægsarbejder gælder følgende retningslinjer i Guldborgsund Kommune:
Se retningslinjer for Bygge- og anlægsarbejder her.
Klik her for at se gældende tærskelværdier.
En vare anses for leveret, når den aftalte vare stilles til vores disposition på aftalt leveringsadressen, og der er kvitteret for modtagelsen. Der betales ikke leveringsomkostninger, medmindre dette er aftalt skriftligt ved indgåelse af varekøbet.
Leverandøren har ansvaret for varen frem til levering.
Tjenesteydelser anses for leveret når ydelserne er færdiggjort og accepteret af os.
Falder den sidste rettidige betalingsdag ikke på en bankdag, vil førstkommende bankdag herefter være sidste rettidige betalingsdag.
Fakturabeløbet overføres til leverandørens bankkonto den sidste rettidige betalingsdag i henhold til de gældende regler og aftaler.
Faktura til Guldborgsund Kommune skal fremsendes til den modtagende enheds EAN-nummer.
Fakturaen skal indeholde følgende oplysninger:
- Fakturanummer
- Faktura- samt forfaldsdato
- Virksomhedens (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE nummer
- Navn og adresse på den modtagende enhed i kommunen
- Købers ordrenummer (f.eks. kontraktnummer eller adresse)
- Personreference (navn på personen som har bestilt varen)
- En beskrivelse af den/de leverede varer med unikke varenumre
- Mænge angivelse (f.eks. stk. kasser, m3, time-/dags-/døgntakst)
- Pris pr. enhed og i alt ekskl. moms. Er der foretaget rabat, skal det ligeledes fremgå
- Dato for levering (hvis det ikke er den samme som fakturadato)
- Den gældende momssats samt momsbeløb, der skal betales
Af tekniske grunde skal der i fakturaens varelinjer kun fremgå oplysninger om varen herunder beskrivelse af varen/ydelsen.
Øvrige oplysninger som f.eks. service, aflæsning af tæller, leveringstidspunkt og leveringssted skal fremgå i et særskilt tekstfelt.
Der accepteres ikke krav om gebyrer eller andre former for ekstraomkostninger.
Vi honorerer alene selve varens/ydelsens pris, med mindre andet er aftalt mellem kommunen og leverandøren.
Forhøjede timetakster, kørsel samt diverse tillæg for ydelser på tidspunkter udenfor normal arbejdstid honoreres kun, såfremt der foreligger skriftlig aftale herom.
Såfremt ovenstående betingelser ikke efterkommes, vil vi kontakte leverandøren for uddybning og eventuelt kreditering af opkrævet gebyr eller ekstra omkostning.