Gå til hovedindhold

Lån af lokaler, haller og kunstgræsbaner

Læs mere om booking af lokaler, haller og kunstgræsbaner.

Indhold

    Information om booking

    Guldborgsund kommune kan udlåne faciliteter til foreninger, såsom lokaler, haller og kunstgræsbaner. Faciliteterne kan lånes på foreningsvilkår, alt efter hvilken facilitetstype der er tale om, samt hvilken brugertype foreningen er. Der findes overordnet 3 brugertyper:

    • Folkeoplysende foreninger og aftenskoler
    • Andre foreninger og grupper
    • Private/kommercielle aktører

    I 'retningslinjer for udlån af lokaler og udendørsanlæg', som findes nedenfor, kan du se en oversigt over bruger- og facilitetstyper.

    Hvis du ikke allerede er en godkendt forening, så klik her for at læse mere om, hvordan du starter en forening (nyt vindue).

    Kommunens faciliteter bookes overordnet for en sæson ad gangen. Når sæsonen er planlagt og tiderne tildelt, kan de resterende ledige tider bookes løbende.

    Kommunens faciliteter fordeles efter særlige regler og prioriteringer som du kan læse i 'Retningslinjer for udlån af lokaler og udendørsanlæg', som findes nedenfor. 

    Sæsonperiode og frister for sæsonbooking

    Saxenhus

    Sæsonperiode: 1. august til 31. juli 

    Frist for sæsonbooking: 1. februar

    Bookes via dette link (åbner nyt vindue)

    Haller, sale og lokaler

    Sæsonperiode: 1. august til 31. juli

    Frist for sæsonbooking: 1. maj

    Bookes via dette link (åbner nyt vindue)

    Kunstgræsbaner

    Sæsonperiode: 1. januar til 30. september og 1. oktober til 31. december             

    Frist for sæsonbooking: Se 'særlige retningslinjer for booking af kunstgræsbaner', som findes nedenfor. 

    Bookes via dette link (åbner nyt vindue)

    Ældre Sagens Hus Nykøbing F. 

    Huset udbydes i to sæsoner (1. halvår; 1/1 til 30/6 og 2. halvår; 1/8 til 31/12)

    Ældre Sagen planlægger egne aktiviteter, og når disse er lagt ind, åbnes for øvrige foreninger (senest 1 måned før).
    Foreninger med fast kontinuerlige aktiviteter prioriteres før enkeltstående aktiviteter.
    Faste kontinuerlige aktiviteter skal være ansøgt senest d. 7. december vedr. 1. halvår, og senest 7. juni vedr. 2. halvår, for at kunne prioriteres. 

    Bookes via dette link (åbner nyt vindue)

    Virkethus

    Virkethus har ingen sæson og kan løbende bookes. Se mere information om Virkethus via dette link (åbner nyt vindue)

    Bookes via dette link (åbner nyt vindue)

    Klasse- og faglokaler

    Sæsonperiode: 1. august til 31. juli

    Frist for sæsonbooking: 1. juni

    Kan bookes elektronisk med MitID via dette link (åbner i nyt vindue) 

    Vejledning til booking 

    For vejledning til booking af lokaler, haller og kunstgræsbaner tilgå dette link (åbner i nyt vindue)

     

    Faciliteter kan kun benyttes til aktiviteter, der er egnede til faciliteten. Faciliteterne kan kun udlånes på foreningsvilkår til foreningernes primære aktiviteter, som er træning, kampe, stævner, turneringer, foreningernes egne opvisninger og lignende.

    Ved primær aktivitet forstås den idræt, undervisning, hobby eller lignende, som dyrkes i foreningen jævn før foreningens formål. Bestyrelsesmøder, generalforsamlinger og lignede betragtes ligeledes som en del af foreningernes primære aktiviteter. 

    Ved afholdelse af koncerter, et loppemarked eller et banko arrangement er der som udgangspunkt tale om kommercielle/erhvervsmæssige aktiviteter, hvor der skal betales kommerciel leje. Det samme gælder for entrégivende arrangementer/begivenheder af enhver art. Se undtagelser her for i 'retningslinjer for udlån af lokaler og udendørsanlæg', som findes nedenfor. 

    Ved udlån af kunstgræsbaner, haller, gymnastiksale og svømmehaller opkræves et gebyr. Gebyret fastsættes af Guldborgsund Kommunes Byråd i forbindelse med vedtagelsen af budgettet, og gælder for et kalenderår ad gangen. Find gebyrer og takster via dette link (åbnes i nyt vindue)

    Procedure for udlån af offentlige lokaler og udendørsanlæg til brug for fritidsaktiviteter og fritidsundervisning i Guldborgsund Kommune.

    Folkeoplysningsudvalget i Guldborgsund Kommune anviser ledige offentlige lokaler og udendørs anlæg til godkendte folkeoplysende foreninger i henhold til lov om støtte til folkeoplysning samt de dertil hørende bekendtgørelser og særlige byrådsbeslutninger.

    Lokaler og udendørsanlæg stilles til rådighed med den indretning og det inventar, der er til rådighed, når lokalerne anvendes til deres primære brug.

    Ved arrangementer med overnatning, skal der indhentes godkendelse hos Falster Redningsberedskab senest 21 hverdage inden overnatningen påbegyndes.

    Lokaler og udendørsanlæg, der skal benyttes over en hel sæson: ansøgningsfrist 1. maj.

    Enkeltarrangementer: ansøgningsfrist senest 2 uger før arrangementet.

    Offentlige lokaler og udendørsanlæg stilles til rådighed på hverdage, normalt fra klokken 15.00.

    Benyttelse af lokaler i skoleferierne kan samles på enkelte skoler.

    Ved anvisning af offentlige lokaler og udendørs anlæg prioriterer Folkeoplysningsudvalget følgende 
    rækkefølge:

    Aktiviteter for børn og unge.

    • Nærhedsprincippet frem for foreninger hjemmehørende længere væk
    • Antallet af unge procentvis under 25 år frem for medlemmer over 25 år
    • Antal personer i aktivitet pr. time

    Folkeoplysende voksenundervisning.

    • Nærhedsprincippet frem for foreninger hjemmehørende længere væk
    • Antallet af unge procentvis under 25 år frem for medlemmer over 25 år
    • Antal personer i aktivitet per time

    Aktiviteter for voksne. 

    • Nærhedsprincippet frem for foreninger hjemmehørende længere væk
    • Antallet af unge procentvis under 25 år frem for medlemmer over 25 år
    • Antal personer i aktivitet per time

    Firmasport. 

    I tvivlstilfælde træffer Folkeoplysningsudvalget afgørelse ud fra en konkret vurdering. Offentlige lokaler stilles kun til rådighed til formål og aktiviteter, der er forenelige med foreningens primære formål i henhold til foreningens vedtægt.

    Generelle ordensregler for lån af offentlige lokaler til fritidsaktiviteter og fritidsundervisning i Guldborgsund Kommune.

    Institutionens ordensregler og eventuelt andre retningslinjer skal altid overholdes.

    Audiovisuelle hjælpemidler og andet undervisningsmateriale må kun benyttes, hvis det betjenes af 
    kyndige instruktører og lærere, og der er truffet aftale med institutionen.

    Ved Institutionens eget brug af lokaler, faglokaler, gymnastiksale, haller og lignende, vil brugeren blive orienteret herom senest 14 dage i forvejen.

    Aflysning fra foreningernes side skal meddeles senest 7 dage i forvejen.

    Øl og spiritus må ikke forhandles i de lånte lokaler uden tilladelse fra Folkeoplysningsudvalget. Hvis 
    der gives tilladelse, skal der forevises lejlighedsbevilling fra politiet.

    Den ansvarlige leder (over 18 år) skal sørge for at:

    • Lokalerne forlades i samme stand som ved overdragelse
    • Rygning ikke finder sted
    • Gulve i gymnastiksale og haller ikke betrædes med udendørs fodtøj
    • Brandforskrifter overholdes
    • Inventar, redskaber og lignende er sat på plads efter brug
    • Vinduer, døre og vandhaner er lukket
    • Lyset er slukket

    Foreningen er ansvarlig for lokalernes benyttelse og er erstatningspligtig for eventuelle skaders udbedring. Hvis institutionen skønner, at lokalerne ikke er afleveret i ordentlig stand, kan der eventuelt blive tale om betaling for ekstra rengøring/oprydning. 

    Når lokaler ønskes anvendt til midlertidig overnatning og de er tildelt, skal der laves en ansøgning om midlertidig overnatning i Byg og Miljø via dette link (åbner i nyt vindue)..

    Bemærk at ansøgningen skal være i Byggemyndigheden i hænde senest 14 dage før de ønskede overnatninger.

    Hvis der skal overnattes over 150 personer på en lokation, er fristen 4 uger. 

    Ved behov for hjælp, kontakt Byggemyndigheden på telefon 5473 2095 i deres telefontid:

    Mandag-onsdag klokken 9-11

    Torsdag klokken 14-16

    Fredag klokken 9-11

    1.1 Ansøgning og ansøgningsfrister

    Ansøgning om lån af kunstgræsbanerne

    Der ansøges via Guldborgsund Kommunes bookingsystem på hjemmesiden via dette link (åbner i nyt vindue)
    Husk at logge ind med foreningens bruger- navn og password.
    (Login og password kan rekvireres i Borger & Branding, Landdistrikter, Kultur & Fritid på telefon 5473 1666).

    Ansøgningsfrister

    Ansøgningsfrister for lån af kunstgræsbaner på hverdage og weekender i perioden den 1.oktober - 31. december

    • 1. september

    Ansøgningsfrister for lån af kunstgræsbaner på hverdage og i weekender i perioden den 1. januar - 30. september

    • 15. november

    For booking af alle baner og tider, gælder det for alle klubber, at der kun søges tider til de enkelte hold. Der kan således ikke søges blokke af tider til flere hold. 
    Gælder også baner og tider som NFC har råderetten over.

    1.2 Udlånsregler for banerne

    For at få så stor en udnyttelsesgrad af banen, som muligt, udlånes kunstgræsbanerne som udgangspunkt på følgende vilkår:

    Udlån af kunstgræsbanerne administreres af Borger & Branding, Landdistrikter, Kultur & Fritid efter nedenstående regler.

    Hverdage Østre Allé (Syd-banerne)

    Kunstgræsbanerne udlånes som kvarte eller halve baner i blokke af 1,5 time i nedenstående timeslot, for at så mange som muligt kan få deres ønsker opfyldt i de bedste træningstider. Er der ledige baner efter ansøgningsfristernes udløb, kan man efterfølgende booke dem.

    • Klokken 18.30 til 20.00
    • Klokken 20.00 til 21.30

    Træningstider prioriteres forud for træningskampe.

    Hverdage Ved Kohaven (Nord-banen)

    Kunstgræsbanerne udlånes som kvarte eller halve baner i blokke af 1,5 time i nedenstående timeslot, for at så mange som muligt kan få deres ønsker opfyldt i de bedste træningstider. Er der ledige baner efter ansøgningsfristernes udløb, kan man efterfølgende booke dem.

    • Klokken 16.00 til 17.30
    • Klokken 17.30 til 19.00
    • Klokken 19.00 til 20.30
    • Klokken 20.30 til 22.00

    Træningstider prioriteres forud for træningskampe.

    Weekender alle baner

    Banerne udlånes som hovedregel i blokke af 2 timer fra klokken 08.00, således man kan afvikle en  træningskamp inklusiv opvarmning og mindre halvleg. For bedst udnyttelse af banerne, kan der kun søges med start i hele lige timetal (klokken 08.00, 10.00, 12.00 og så videre). Der skal søges til konkrete kampe, hvor hold/serie fremgår.

    Træningskampe prioriteres forud for almindelige træningstider.

    1.3 Prioritering for lån af kunstgræsbanerne (Syd-banerne)

    De to kunstgræsbaner beliggende på anlæg Syd, benævnes henholdsvis Zoo-banen (halv-baner: ZOO-Øst og ZOO-Vest) (kvart-baner: ZOO-ØST-1, ZOO-ØST-2, ZOO-Vest-1 og ZOO-Vest-2) og Skov-banen (Skov-Øst og Skov-Vest).

    11-mands kunstgræsbanen ind mod skoven, (Skov-banen) har NFC råderetten over.
    Banerne udlånes på hverdage som halve baner (øst og vest) af 1,5 time og hele baner af 2 timer i weekender. Ledige tider kan bookes når NFC har booket sine tider for alle hold.

    11-mands kunstgræsbanen ind mod ZOO (ZOO-banen). Banerne udlånes på hverdage af kvarte baner (i ugerne 2 til 16) af 1,5 time (er den anden kvarte banehalvdel ikke booket, kan en halv-bane tildeles). Samt hele baner af 2 timer i weekender. Banerne kan bookes og benyttes efter prioriteringsrækkefølgen angivet herunder på hverdage fra klokken 18.30 og i weekenderne. NFC råder over banerne på hverdage frem til klokken 18.30.

    5- og 3-mands banerne kan bookes samlet som én booking, når NFC har booket tider for alle hold, da denne bane ligger i forbindelse med Skov-banen. Banerne udlånes på hverdage i blokke af 1,5 time og af 2 timer i weekender.

    For alle baner gælder det, at prioritering mellem ligestillede hold (årgang/række), vil ske efter

    1. Antal deltagere per hold (hold med 20 deltagere eller flere er ligestillet)
    2. Bookingperiode - længere periode (antal bookinger), før booking af kortere periode
    3. Nærhedsprincip (afstand og tid i kørsel til en given bane i forhold til klubbens tilhørssted)
    4. Højeste række først (ved hold i samme prioriteringsgruppe)

    1.4 Prioriteringsrækkefølge for ZOO-banen (Østre Allé) i forlængelse af ovenstående regelsæt

    For hverdage fra klokken 18.30

    1. prioritet

    Danmarksserien Herrer, Sjællands Serie Dame og Herre, (andre klubber end NFC)

    2. prioritet

    LF-serien Herre (andre klubber end NFC)

    3. prioritet

    Serie 1 Dame og Herre (andre klubber end NFC)

    4. prioritet

    Serie 2 Dame og Herre, øvrige hold på LF (andre klubber end NFC)

    5. prioritet

    Kommunale institutioner beliggende i Guldborgsund Kommune kan låne kunstgræsbanerne på hverdage, primært i formiddagstimerne mod et gebyr jævnfør kommunens takstblad, såfremt banerne er ledige

    6. prioritet

    Kommerciel udlejning, herunder klubber uden for kommunen

    For weekender fra klokken 08.00

    1. prioritet

    Divisionshold Damer og Herresenior (Elitehold) samt U17 og U19 Divisionshold

    2. prioritet

    Danmarksserien Herrer, Sjællands Serie Dame og Herre

    3. prioritet

    LF-serien Herre

    4. prioritet

    U13 til U19 Drenge og Piger, Serie 1 Dame og Herre

    5. prioritet

    Serie 2 Dame og Herre, øvrige hold på LF

    6. prioritet

    Kommunale institutioner beliggende i Guldborgsund Kommune kan låne kunstgræsbanerne på hverdage, primært i formiddagstimerne mod et gebyr jævnfør kommunens takstblad, såfremt banerne er ledige

    7. prioritet

    Kommerciel udlejning, herunder klubber uden for kommunen

    1.5 Prioritering for lån af kunstgræsbanerne ved Kohaven

    Kunstgræsbanen beliggende på anlæg Nord, Ved Kohaven, benævnes Nord-banen (halve-baner Nord og Syd) (kvarte-baner Nord-1, Nord-2, Syd-1 og Syd-2)

    Banerne udlånes på hverdage som kvarte baner (i ugerne 2-16) af 1,5 time (er den anden kvarte banehalvdel ikke booket, kan en halv-bane tildeles). Samt hele baner af 2 timer i weekender. Banerne kan bookes og benyttes efter prioriteringsrækkefølgen angivet herunder på hverdage fra klokken 16.00 og i weekenderne.

    For alle baner gælder det, at prioritering mellem ligestillede hold (årgang/række), vil ske efter

    1. Antal deltagere per hold (hold med 20 deltagere eller flere er ligestillet)
    2. Bookingperiode - længere periode (antal bookinger), før booking af kortere periode
    3. Nærhedsprincip (afstand og tid i kørsel til en given bane i forhold til klubbens tilhørssted
    4. Højeste række først (ved hold i samme prioriteringsgruppe)

    1.6 Prioriteringsrækkefølge for kunstgræsbane Nord (Ved Kohaven) i forlængelse af ovenstående regelsæt

    1. prioritet

    U13 til U15

    2. prioritet

    U16 til U17

    3. prioritet

    Udlån til øvrige interesserede hold

    For hverdage fra klokken 19.00

    1. prioritet

    U19

    2. prioritet

    Serie 1 Dame og Herre

    3. prioritet

    Serie 2 Dame og Herre

    4. prioritet

    Danmarksserien Herrer, Sjællands Serie Dame og Herre, LF-serien Herre, øvrige hold på LF

    5. prioritet

    Kommunale institutioner beliggende i Guldborgsund Kommune kan låne kunstgræsbanerne på hverdage, primært i formiddagstimerne mod et gebyr jævnfør kommunens takstblad, såfremt banerne er ledige

    6. prioritet

    Kommerciel udlejning, herunder klubber uden for kommunen

    For weekender fra klokken 08.00

    1. prioritet

    U13 til U15

    2. prioritet

    U16 til U19

    3. prioritet

    Serie 1 Dame og Herre

    4. prioritet

    Serie 2 Dame og Herre

    5. prioritet

    Danmarksserien Herrer, Sjællands Serie Dame og Herre, LF-serien Herre, øvrige hold på LF

    6. prioritet

    Kommunale institutioner beliggende i Guldborgsund Kommune kan låne kunstgræsbanerne på hverdage, primært i formiddagstimerne mod et gebyr jævnfør kommunens takstblad, såfremt banerne er ledige

    7. prioritet

    Kommerciel udlejning, herunder klubber uden for kommunen

    1.7 Antal træningsdage per hold for ZOO- og Nord-banen

    Hold i følgende rækker giver adgang til 2 eller flere træningsdage per uge

    • Divisionshold Damer og Herresenior (Elitehold)
    • U17 og U19 divisionshold
    • Danmarksserien

    Hold  i følgende rækker giver adgang til 2 træningsdage per uge

    • Sjællandsserien
    • LF-serien

    Øvrige rækker giver adgang til 1 træningsdag per hold per uge. Er der ledig kapacitet herefter, kan der søges en ekstra træningsdage.

    1.8 Gebyr for lån af kunstgræsbanerne

    1. Godkendte folkeoplysende foreninger i Guldborgsund Kommune betaler et gebyr jævnfør Guldborgsund Kommune vedtaget takster og priser for gældende budgetår. (Taksten halveres for en halv bane samt 5 og 3-mands baner pr time. Taksten for kvarte baner, deles med 4 i forhold til helbane pris per time
    2. Øvrige brugere betaler kommerciel takst jævnfør gældende Takster og Priser
    3. Gebyrer opkræves årligt af Borger og Branding - Fritid
    4. Guldborgsund Kommunes Takst og Prisblad er til enhver tid gældende. Eventuelle prisreguleringer ved nyt budgetår, reguleres også på allerede bookede og bekræftede tider for nyt budgetår
    5. Gældende takster findes på dette link (åbner i ny fane)
    6. Gebyrer er inklusiv lys på banen med 125 lux. For lys på banen med 250 lux, opkræves kommerciel takst

    1.9 Strafgebyr, erstatningspligt og bortvisning

    Såfremt en klub udebliver fra et træningspas eller en træningskamp uden at have aflyst tiden i Foreningsportalen senest 24 timer før afviklings start, kan der opkræves et gebyr på 500 kroner.

    I gentagelsestilfælde kan foreningen, udover at betale et strafgebyr på kroner 500 per udeblivelse, straffes med en uges karantæne på banen, og ved gentagelser straffes med længerevarende bortvisning.

    Misligholdelse af faciliteterne og brud på reglerne for anvendelse af kunstgræs-banerne, kan ligeledes medføre erstatningspligt og bortvisning.

    2.0 Omklædningsfaciliteter

    Hold der ønsker at benytte omklædnings- og badefaciliteter, skal selv forespørge og booke hos NFC om plads i NFC's faciliteter.
    Betaling for brug af omklædning- og badefaciliteter afregnes direkte med NFC, ligesom NFC fastsætter priser for brug af faciliteter.

    Som alternativ til NFC's faciliteter, kan Nykøbing F. hallerne forespørges om booking af omklædnings- og badefaciliteter.

    Omklædnings- og badefaciliteter kan ikke medregnes i opgørelse vedrørende lokaletilskud.

    2.1 Praktiske oplysninger

    Kunstgræsbanerne Syd er placeret ved Nykøbing FC anlæg på adressen Østre Alle 108, 4800 Nykøbing F.
    Banelys: Lyset tændes og slukkes via mobiltelefon og en app.

    Kunstgræsbanen Nord er placeret på adressen: Ved Kohaven 3, 4800 Nykøbing F.
    (Banelys: Tændes manuelt på kontakt

    Ved aflysning

    Aflysninger kan forekomme grundet vedligehold eller vejrlig forhold, og meldes ud via booking systemet. Der henvises i øvrigt til Guldborgsund Kommunes generelle retningslinjer for lån/leje af kommunale faciliteter, som du finder på kommunens hjemmeside (åbner i ny fane).

    2.2 Ordensreglement for benyttelse af kunstgræsbanerne

    Mål SKAL stilles på plads.
    Der må kun bruges gummisko og fodboldstøvler med faste knopper. 
    Alle mål på banen skal køres på hjul eller bæres.

    På banen må der ikke medbringes

    • Mad og drikkevarer (undtagen til spillerne)
    • Hunde og andre dyr
    • Motoriserede køretøjer
    • Cykler, barnevogne og andre køretøjer
    • Stole, bænke og lignende udstyr

    Regler for adgang til banen

    • Fodboldstøvler med metalknopper er ikke tilladt
    • Fodtøj skal børstes rene
    • Rygning ikke tilladt
    • Åben ild ikke tilladt
    • Affald skal fjernes straks
    • Tyggegummi ikke tilladt

    Undgå at slide unødvendigt på kunstgræsset i målfelterne - brug siderne midt på banen, så sliddet fordeles.
    Brug sund fornuft ved adgang til banen.

    Efter sidste træning/kamp skal porten låses og lyset slukkes.

    Overtrædelse af ovennævnte regler kan medføre bortvisning og/eller krav om erstatning eller betaling af leje.

    Kontaktoplysninger

    Borger og Branding - Fritid 5473 1666
    Email borgerogbranding@guldborgsund.dk


    TM Drift Jan Kramer 2518 0786
    Email jakr@guldborgsund.dk

    Foreningers brug af foreningstimer i kommunale svømmehaller skal ansøges en gang årligt, for en sæson ad gangen. En sæson gælder for perioden 1. august til 31. juli.

    Der kan ikke længere søges til sæson 2025-26.

    Den samlede ramme af foreningstimer er politisk besluttet og fordeles efter indkommende ansøgninger fra foreninger, af Folkeoplysningsudvalget.

    Hvis foreninger benytter flere timer end de godkendte antal timer der er tildelt, afregnes disse timer til kommerciel pris.

    Der kan ikke udvides med kommercielle timer, hvis foreningen er i restance med betaling af gebyrer eller tilkøbte foreningstimer.

    Foreninger skal selv stille med en livredder per anvist bassin, eller Svømmecentrene kan stille livredder til rådighed mod betaling hos foreningen.

    Retningslinjer for fordeling af foreningssvømmetimer

    Guldborgsund kommune råder årligt over et antal foreningstimer i kommunens svømmehaller som udbydes til folkeoplysende foreninger til en af Byrådet fastsat foreningspris.

    Der skal være tale om folkeoplysende aktiviteter som er holdaktivitet, hvor der foregår en form for undervisning, instruktion eller fælles læring i et planlagt, kontinuerligt og forpligtende fællesskab.

    Dette kan for eksempel være, almindelig træning, turneringsstævner m.m.

    Foreningen eller aftenskolen skal være godkendt af Folkeoplysningsudvalget i Guldborgsund Kommune 

    I den offentlige åbningstid, skal der i sportsbassinerne som minimum være 2 baner pr. bassin, til rådighed for offentlig svømning.

    Prioritering af timer

    Foreningstimer udbydes for en sæson ad gangen, gældende for perioden 1. august til og med 31. juli efterfølgende år. Tildeling af timer godkendes af Folkeoplysningsudvalget og prioriteres efter Folkeoplysningslovens §21 stk. 3:

    1.    Aktiviteter for børn og unge.

    2.    Folkeoplysende voksenundervisning, herunder aktiviteter i tilknytning hertil.

    3.    Aktiviteter for voksne.

    Er der overskydende foreningstimer til rådighed efter fordeling af ansøgte timer efter prioritet 1, videreføres disse til prioritet 2 og fremdeles. Er der ikke timer nok til rådighed i forhold til ansøgte timer i en prioritetsgruppe, fordeles timer efter en forholdsberegning af ansøgte timer i forhold til mængden af timer til rådighed.

    For at komme i betragtning til prioritet 1, skal størstedelen af deltagerne på et hold være under 25 år.

    Ansøgning af timer

    Der ansøges og fordeles timer pr. svømmecenter og pr. bassin.

    Ansøgning af timer skal ske pr. hold for en sæson, med angivelse af forventet antal deltagere opdelt i aldersgrupper (0-18 år, 19-24 år og 25 år eller derover). Afviger det faktiske antal deltagere og deres aldersfordeling fra det ansøgte, vil holdet kunne blive reduceret i tildelte timer.

    Ansøgningen skal indsendes via en elektronisk formular der findes på kommunens hjemmeside og udbydes senest fra d. 1. marts med ansøgningsfrist d. 1. april.

    Max stigningsprocent i ansøgte timer

    Folkeoplysningsudvalget fastsætter årligt forud for tildeling af foreningstimer, en max stigningsprocent, som foreningens ansøgte foreningstimer max kan stige med, i forhold til faktiske forbrugte timer sæsonen før.

    Afregning af foreningstimer

    For henholdsvis varmtvandsbassinerne og morskabsbassinet afregnes de tildelte foreningstimer efter princippet – time for time pr. bassin.

    For sportsbassinernes vedkommende, i den offentlige åbningstid, gradueres de tildelte foreningstimer efter hvor mange baner der benyttes.

    I Svømmecenter Falster er en time 6 baner. I Sakskøbing Sportscenter og Nordfalster SvømmeCenter er en time 4 baner.

    Eksempel – i Svømmecenter Falster hvor der i offentlig åbningstid er 6 baner til rådighed for foreningerne; en forening benytter 3 baner pr. time – ganges foreningstimerne med 0,5.

    Hvis en forening ønsker at benytte alle banerne i et af sportsbassinerne inden for offentlig åbningstid, ganges foreningstimerne med 1,5 pr. bassin.

    Hvis en forening ønsker at benytte sportsbassinerne uden for offentlig åbningstid, ganges foreningstimerne med 1,25 pr. bassin. (kun hele bassiner)

    Tildelte foreningstimer til et hold er gældende for hele sæsonen og kan frit fordeles over sæsonen.

    Når de tildelte foreningstimer er opbrugt, som afregnes til foreningspris, kan foreningerne tilkøbe timer, som afregnes til kommerciel pris. 

    Ikke forbrugte foreningstimer for et hold, kan anvendes inde for samme prioritetsgruppe i foreningen.

    Ubrugte foreningstimer herefter vil efterfølgende blive fordelt efter forholdsberegningen mellem de foreninger der ikke har fået tildelt alle timer som de har ansøgt.

    Foreningstimerne opgøres månedsvis bagud som en hjælp til foreningerne for at følge forbruget af timer.